Agressor / Andy McNab
Andy McNab
Aggressor
Vianen: The House of Books, 2008 | Andere uitgaves
318 p.
9789044321746

Andy McNab is het pseudoniem van een SAS-agent die op het moment dat hij de dienst verliet, de hoogst gedecoreerde soldaat was van het Britse leger. Met Agressor is McNab toe aan zijn achtste boek met Nick Stone als hoofdrolspeler. Net als de zeven voorgaande boeken staat ook dit bijzonder chaotische boek bol van actie en vaderlandsliefde.
Het verhaal begint bij de belegering van de sekte van David Koresh in Waco in 1993. Koresh en zijn Bijbelse medestrijders verzetten zich tegen de aanval en veroorzaken daardoor in de eerste plaats een bloedbad in eigen rangen. Nick Stone is er getuige van hoe de aanvallers net zo goed vrouwen, kinderen en oude mannen als gewapende verzetsstrijders neerknallen. Dan maakt het verhaal een sprong van twaalf jaar, op het moment dat Stone door Australië trekt met zijn camper. De Waco-affaire komt later in het verhaal slechts heel sporadisch aan bod, wat de verwarring nog groter maakt. Stone heeft ontslag genomen uit de dienst en rouwt nog steeds…Lees verder
Ex-geheim agent Nick Stone moet een oude vriend, Charlie, uit de problemen helpen. Maar Nick en Charlie ontdekken dat iemand dubbelspel speelt en al heel snel staat er heel wat meer op het spel dan alleen hun eigen levens. De achtste thriller van deze auteur; hij boekt een behoorlijk succes met zijn thrillers waarvoor hij deels put uit eigen ervaringen. Het verhaal is dan ook zeer realistisch en dus overtuigend. Het heeft ook een hoog tempo en is redelijk onderhoudend, maar niet heel erg verrassend. Gezien de thematiek lijkt McNab een soort vereenvoudigde (en dus mindere) Gerald Seymour. Voor de liefhebbers van de boeken van Lee Child. Paperback, kleine druk.

Over Andy McNab

Andy McNab (Southwark (Engeland), 28 december 1959) is een Brits schrijver en voormalig soldaat bij de Britse 'elite' eenheid Special Air Service (SAS). De naam Andy McNab is een pseudoniem; zijn echte naam is Steven Billy Mitchell. McNab maakte deel uit van een SAS-missie, genaamd Bravo Two Zero tijdens de Eerste Golfoorlog, waarbij hij gevangengenomen werd. McNab ontving na zijn vrijlating de Distinguished Conduct Medal voor zijn deelname aan deze missie. Voor een eerdere missie in Noord Ierland (1979) ontving McNab reeds de Military Medal. Een ander lid van de Bravo Two Zero missie, Chris Ryan, schrijft tegenwoordig ook.

Het pseudoniem Andy McNab nam hij aan na het schrijven van het boek Bravo Two Zero over deze missie. De persoon Andy McNab hult zichzelf in mysterie. Bij televisieoptredens wordt hij onherkenbaar in beeld gebracht en bij lezingen mag hij niet gefotografeerd worden, omdat dit, zoals hij in interviews vertelt, degenen die met hem betrokken waren bij …Lees verder op Wikipedia