Kunsthandel
Mise-en-scène
Axel Bouts
Leuven: Davidsfonds, 2000
190 p.
90-6306-417-9

Goede wijn hoeft geen krans en net zo wordt het werk van Axel Bouts nooit aangekondigd met tromgeroffel en bazuingeschal, wat niet wegneemt dat de auteur zijn vaardigheid als schrijver van psychologische romans en detectives heeft aangescherpt tot op een eenzaam hoog niveau, waardoor zijn boeken qua kwaliteit de vergelijking doorstaan met deze van de Belgische grootmeester Georges Simenon.

Mise-en-scène is een bijzonder originele roman, opgevat in de stijl van de memoires van het hoofdpersonage Isiedoor Quartier, die -- zo stelt de auteur achteraan in het boek -- "uiteraard tussenpersoon is tussen lezer en schrijver". Dat het hier gaat om een 'sleutelroman', en dat de schrijver middels zijn fictief personage veel persoonlijke inzichten en anekdotes (die betrekking hebben op het politieke en culturele reilen en zeilen in het stadje 'Walle') aan de lezer overmaakt, is zeker niet uitgesloten.

Isiedoor Quartier wordt geboren in een korf zonder zorgen en krijgt smaak …Lees verder
Bouts is in Nederland een vrijwel onbekende, Vlaamse auteur. Op grond van zijn debuut 'Martin & Martins' (1981), 'De glazen deur' (1983) en deze jongste roman is dit volkomen onterecht. Bouts (ps. van ir. Jan Verhenne, 1938) laat zijn romans spelen in de zakenwereld, een wereld die hij van binnenuit door en door kent. 'Mise-en scène' is een fictieve autobiografie van Isiedoor Quartier: een zestigjarige kijkt terug op zijn leven en werk. In de vier afdelingen van de roman, de levensepisoden van Isiedoor als zakenman, kunstkenner, kunsthandelaar, en (mislukt) politicus, belicht de schrijver het toeval en het doelgerichte in het leven van zijn hoofdpersoon. Banaliteit, (verloren) liefdes, artisticiteit in doen en denken, maatschappelijk succes vormen de ingrediënten die deze roman spannend en zeer lezenswaard maken. Bouts heeft een vlotte pen, schrijft afstandelijk maar zeer lucide over leven en werk van Isiedoor. Herkenbaar zijn zijn opvattingen over politiek, maatschappij en kunst. En …Lees verder

Over Axel Bouts

Axel Bouts, pseudoniem van Jan Verhenne (Kortrijk, 2 mei 1938), is een Vlaams schrijver en civiel ingenieur. Hij is de geestelijke vader van inspecteur Toets uit de politieromans.

Axel Bouts is gehuwd met beeldend kunstenares Ghis Devos en heeft met haar twee kinderen. Na zijn studie scheikunde aan de Katholieke Universiteit van Leuven ging hij aan het werk in het bedrijfsleven. In 1981 debuteerde Bouts als romanticus met het boek Martin & Martins, waarmee hij tevens de prijs voor het beste literaire debuut won. Later schreef hij zijn boeken in diverse genres. In zijn eerste romans speelden zijn ervaringen in het bedrijfsleven een grote rol.

Werken

• Martin & Martins (1981)
  • De Glazen Deur (1983)