Een privé-detective op zoek naar de verdwenen zoon van een Gentse miljonair, krijgt te maken met het wereldje rond het controversie͏̈le Museum voor Schone Kunsten.
SMAK
Bavo Dhooge
Leuven: Davidsfonds, 2002
219 p.
90-6306-452-7 9789063064525

Een thriller met als standplaats Gent met zijn oude kern, waar de automobilist zijn wagen aan de keien niet meer kwijtraakt; met het SMAK en het KASK (Koninklijke Academie Schone Kunsten) en met als extraatje enkele scènes in het lang niet meer zo idyllische Sint-Martens-Latem, de wijk van de beter gesitueerden. Wie dacht dat het niet mogelijk was dat zo dicht bij huis spanning en ontspanning viel te sprokkelen, krijgt met SMAK meteen lik op stuk. Privé-detective Patrick Somers, ontpopt zich niet alleen tot een verre nazaat van hardnekkige Gentse Kerels maar vertoont ook gemeenschappelijke trekjes met collega's uit het verre Californië. Die ongebonden/ongedwongen, happy-go-lucky levensstijl van de jonge, ongehuwde freelancer; de underdog met wispelturige hond luisterend naar de naam 'Duke' (als gevolg van zijn liefde voor Jazz); zijn vrienden die op de grens van de zelfkant balanceren en een aardig mondje 'Gants' kouten; de rijke en ritselende opdrachtgevers die goed geld verdi…Lees verder
Privé-detective Pat Somers wordt op pad gestuurd om de zoon van een rijke Gentenaar op te sporen en komt terecht in het kunstmilieu rond het controversiële Museum voor Schone Kunsten. Hij krijgt slecht aflopende aanvaringen met zwoele moeders en dochters. Hij wordt bedreigd en aangevallen door louche figuren en snapt niets meer van het zaakje tot een Warholschilderij voor de ontknoping zorgt. Debuutroman van een Vlaamse auteur die zich op het glibberige pad van de humoristische privé-detective waagt. Alle cliché's van het genre zijn van de partij: een stoere anti-held, blonde vamps, louche zakenlieden met meer geld dan manieren en een duistere locatie. De auteur houdt goed stand in dit ogenschijnlijk gemakkelijke genre waar de moeilijke verhouding tussen humor en intrige goed gerespecteerd wordt. Kleine druk.

Over Bavo Dhooge

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Samuel Dhooge

Bavo Dhooge (Gent, 31 januari 1973) is een Vlaams schrijver.

Na zijn studies Grieks-Latijn aan het Sint-Lievenscollege te Gent, studeerde hij Film & Televisie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, eveneens in Gent. Zijn eindwerk, de kortfilm 'Warmwatervissen', werd geselecteerd op het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent.

Na zijn studies werkte hij vier jaar als copywriter-scenarist in een productiehuis en als freelance redacteur en recensent, onder meer voor HUMO en Ché.

Hij kende zijn literair debuut in 2001 met de roman 'Spaghetti'. Sedertdien publiceerde hij meer dan 100 'S-boeken': literaire romans, thrillers, verhalenbundels, westerns, jeugdthrillers, griezelboeken, sciencefiction en kinderboeken, waarvan de titels allen beginnen met een 'S'. Daardoor kreeg hij de bijnaam 'S-Express'.

Hij woont en werkt in Gent.

Prijzen

Zijn…Lees verder op Wikipedia