De kracht van het vuur
Bob Mendes
Amsterdam: Meulenhoff, 1998
431 p. : ill.
90-6091-417-1

Herkenbaarheid is mijn succes - Bob Mendes verovert Nederland met 'De kracht van het vuur'

Tot zijn zesenvijftigste was Bob Mendes (nu 69) van ganser harte boekhouder. Op pamfletgedichten tegen de Duitsers en bezwaarschriften voor de belastingen na had hij nooit geschreven. Tien jaar later is de Antwerpenaar uitgegroeid tot de meest vooraanstaande factionthrillerman van Vlaanderen. Prijzen en vertalingen stapelen zich op ten huize Mendes. Zijn 'De kracht van het vuur', dat als feuilleton in deze krant ten einde loopt, verovert nu volop Nederland.

"Toen mijn vader werd opgepakt door de Duitsers heb ik voor het eerst geschreven", zegt Bob Mendes. "Hij was een soort koerier voor de sluikpers. Hij heeft een tijdje in de gevangenis van de Begijnenstraat gezeten. Hij was zeker geen geviseerde jood, maar hij werd met zijn verre joodse link toch op de Nacht und Nebel-treinen gezet."

"Ik schreef pamfletachtige gedichten tegen de Duitsers, die mijn vader bij ons hadden weggerukt. Ze werden in een ondergronds blaadje afgedrukt, maar mijn schrijfdrift verdween kort daarna samen met het blad." Mendes ging toen, op veertienjarige leeftijd, aan de slag. Elf jaar avondonderwijs maakten hem diets dat boekhouden een koud kunstje voor hem was. Een carrière als accountant lag dan ook voor de hand. Mendes bolde van de ene baan in de volgende en wist een bloeiend accountantbureau met stevige opdrachten uit te bouwen. Geschreven had hij niet meer gedaan, maar hij was blijven lezen. "Op mijn zevende leende ik de grote boekentas van mijn…Lees verder

De tiende Mendes

De nieuwe Mendes is uit. De tiende en de beste, beweert iedereen die de drukproeven mocht doornemen. Als manager van basketballclub Antwerpse genoot Bob Mendes in een bepaalde periode enige bekendheid, voor het overige was hij een even naamloze als naarstige accountant. Daar kwam tien jaar geleden verandering in toen hij voltijds schrijver werd. Sindsdien levert hij jaarlijks een nieuwe thriller af. Met succes. Voor 'Vergelding' kreeg hij de Gouden Strop 1993.

Bob Mendes gaat er prat op dat hij verhalen vertelt en dat de feiten in die verhalen kloppen. Als hij iemand op vrijdag om 11.15 uur in Zürich een KLM-vliegtuig naar Schiphol laat nemen, reken dan maar dat er op vrijdag om 11.15 uur een KLM-vlucht Zürich-Schiphol is. Met andere woorden, research is zeer belangrijk en voor 'De kracht van het vuur' nam dit 5 jaar in beslag. Mendes: «Mijn boekhoudersmentaliteit. Het moet correct zijn.»

Macht

Voor deze roman verdiepte Mendes zich in Perzië en de omliggende landen. 'De kracht van het vuur' begint in 1953, bij een mislukte opstand tegen de sjah, en eindigt in 1979, wanneer ayatollah Khomeini de revolutie predikt.

De eerste grote verhaallijn heeft het over een arme joodse familie die Irak ontvlucht. De joodse minderheid - slechts drie-, vierhonderdduizend koppen sterk - speelde een belangrijke rol in het intellectuele leven en de handel. Toen Irak meer en meer antisemitisch werd, verlieten de joden in alle stilte het lan…Lees verder

In de eerste hoofdstukken wordt de lezer overdonderd door een wirwar van personages met niet vertrouwd klinkende Perzische namen. Hierdoor kent het boek een wat moeizame, stroeve start. Zo is het hoofdpersonage Darius Khaleghi Razdi, kanselier van de sjah van Perzië en voorzitter van de Raad der Vaderen. Het verhaal begint op zijn huwelijksdag die niet naar wens verloopt. Hij heeft af te rekenen met een opstand waarbij het vrouwenverblijf van zijn paleis in de as gelegd wordt. Twee van zijn andere vrouwen en zijn kinderen laten bij de brand het leven en hijzelf is genoodzaakt te vluchten met zijn bruid. Hierbij wordt hij geholpen door zijn broer, Fariman, die piloot is. Alsof dat nog niet genoeg was, stort het toestel ook nog neer. De kanselier en zijn vrouw zijn zo goed als ongedeerd, maar Fariman is zwaargewond. Het trio besluit naar het klooster van Pa Nesar te trekken voor verzorging. Eerder op de dag klopten echter ook de joodse Sharon Stern en haar vader bij diezelfde monniken a…Lees verder
Als in 1953 de Iraanse oppositieleider Mossadeq een opstand ontketent, moet Darius Razdi, kanselier van de sjah, vluchten op moment dat de laatste joden Irak uitgesmokkeld worden. Razdi en de joodse Sharon Stern ontmoeten elkaar in een Iraans klooster, waarbij Sharon door hem verkracht wordt. Razdi wil de zoon die hieruit geboren wordt. Na vijfentwintig jaar, als de sjah ten val komt, ontmoeten de hoofdrolspelers elkaar in Teheran. Machtswellust, wreedheid en godsdienstwaanzin (Razdi is een Zoroaster) nemen het op tegen de hele wereld, maar vooral tegen een joods gezin, waarvan volgens Razdi de zoon hem toebehoort. Een bijzonder knappe en omvangrijke thriller, waarbij de schrijver de spanning goed verdeeld heeft en de afloop in het onzekere laat. Het verhaal is ingebed in de ingewikkelde politieke ontwikkelingen van die 25 jaar. De hoofdpersonen zijn goed uitgewerkt; de corruptie, wanorde en de opkomst van Khomeini in Iran zijn overtuigend beschreven. De schrijver heeft zich uitgebrei…Lees verder

Over Bob Mendes

Bob Mendes, geboren als David Mendes (Antwerpen, 15 mei 1928), is een Vlaams schrijver van misdaadromans.

Afkomst en jeugd

Mendes werd geboren in Antwerpen. Zijn familie is van Portugees-Joodse afkomst. Via de diamanthandel zijn zij eerst in Amsterdam, later in Antwerpen terechtgekomen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog koos hij ervoor om zijn Joodse voornaam David te verdoezelen en liet hij zich 'Bob' noemen. Toen hij op latere leeftijd begon te publiceren als schrijver, gebruikte hij dan ook die naam.

Studies

Op vijftienjarige leeftijd onderbrak Mendes wegens oorlogsomstandigheden zijn middelbare studies om uit werken te gaan. Na elf jaar avondstudie en zelfonderricht in accountancy, fiscaliteit en economische wetenschappen behaalde hij het diploma van gegradueerde in de boekhoudkunde. In 1963 werd hij erkend als effectief lid (thans erelid) van het Nationaal College van Acc…Lees verder op Wikipedia