Dirty Dancing
Bob Mendes
Vianen: The House of Books, 2000
207 p.
90-443-0116-0

Ik ben een onbesneden jood

Als de 'spannende schrijver' Bob Mendes het Antwerpse Statiekwartier bezoekt, dan is dat puur omwille van de research. Net zoals dat het geval is voor zijn nieuwe hoofdpersonage, de joodse vrouwelijke privé-detective Sam Keizer. Haar opdracht is een vermiste danseres van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen terug te vinden. Wij volgden Bob door de Scheldestad. Een speurtocht naar de wortels van zijn boek Dirty Dancing, dat vanaf deze week in de boekhandel ligt.

Bob Mendes (72) ziet er nog steeds uit alsof hij net van kantoor komt: kreukvrij hemd, das en jasje. Het is niet moeilijk om je de man met de joodse naam voor te stellen met een keppeltje. Dit is de gentleman-schrijver. Hij biedt me een rit door de stad aan in wat een limousine lijkt: een donkerblauwe Mercedes Elegance. "Meteen gekocht nadat ik de Gouden Strop had gewonnen", zegt Mendes. We sleeën naar het Kattendijkdok. Naar de witte doos die het Koninklijk Ballet van Vlaanderen bevat.

Robert Vapanov, de artistiek directeur van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, wist er alles over en toen ik de naam van Rebecca Kissinger noemde, was hij onmiddellijk bereid mij te woord te staan in hun gloednieuwe theater voor de thuisvoorstellingen aan het Kattendijkdok in Antwerpen. (Dirty Dancing, p.66)

Bob Mendes vond inspiratie in de danswereld van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen.

We worden met open armen ontvangen door Nora Van Dessel, directeur externe relaties van …Lees verder

Ondeugende tussendoortjes

Ooit was Bob Mendes een succesvol zelfstandig accountant met een droom. Hij wilde schrijver worden, het liefst van faction -thrillers, genre Frederick Forsyth. Ondertussen heeft hij twee keer De Gouden Strop gewonnen voor de beste Nederlandstalige spannende roman: in 1993 voor Vergelding en in 1997 voor De kracht van het vuur . Vergelding werd ook in Amerika gepubliceerd onder de titel Vengeance. A Prelude to Saddam's War . Bij de nieuwe uitgeverij The House of Books verscheen onlangs Dirty Dancing , een bundel met zes nogal ongelijkmatige verhalen die we best als tussendoortjes beschouwen.

De eerste drie, nogal zwakke verhalen zijn met elkaar verbonden doordat ze dezelfde hoofdpersoon hebben, Sam(uela) Keizer, een ,,joodse privédetective, gevestigd in het midden van de multiculturele Antwerpse diamantwijk,'' dixit het achterplat. In het eerste verhaal, ,,Twee joden, drie synagogen'', verblijft ze nog in Amsterdam waar ze een mol in een succesvol bouwbedrijf moet opsporen…Lees verder

Mendes in een speelse bui

Bob Mendes verzamelde in Dirty dancing zes verhalen die weinig of niks met de faction-thriller te maken hebben, het genre dat hij in Vlaanderen groot hielp maken, maar die duidelijk als speelse tussendoortjes werden geschreven. Zo moeten ze ook gelezen worden.

Het boek begint met drie verhalen waarin de hoofdpersoon telkens Sam(uela) Keizer is. Ze is joodse en wil een detectivebedrijf in Antwerpen beginnen. De eerste twee verhalen, die rond bedrijfsspionage en de diefstal van joodse religieuze voorwerpen draaien, zijn ronduit zwak. Ze zijn hoegenaamd niet spannend en werden nogal schematisch uitgewerkt. Pas in het titelverhaal, waarin Sam op zoek gaat naar een verdwenen ballerina, komt Mendes wat op dreef, alhoewel ook daar de spanning niet echt oploopt. Mendes heeft ook oog voor de perikelen van Sam en haar ex-vriend, maar die zijn nogal flauw en overstijgen amper het cliché.

De drie volgende verhalen, die los staan van elkaar, zijn merkelijk beter en drijven op een paar leuke vondsten. In Geheel en al Slivova vergezellen we een misdaadauteur naar Bulgarije waar een congres voor soortgenoten wordt gehouden. Er wordt ook een belangrijke prijs uitgereikt, wat natuurlijk aanleiding geeft voor gesjoemel, vooral met manuscripten.

Lees verder

Privé-detective met keppeltje

Als half-joodse schrijver is het mijn morele plicht over het jodendom te getuigen.
Nieuwe Bob Mendes : Dirty Dancing.

Zijn dichtbundel Met rook geschreven uit 1984 ging over zijn in Auschwitz vermoorde vader, maar sindsdien heeft Bob Mendes de joodse thematiek jarenlang angstvallig vermeden. Met zijn pas verschenen verhalenbundel Dirty dancing brengt hij daar verandering in.

In de meeste verhalen van Dirty dancing is de joodse privé-detective Sam Keijzer de hoofdpersoon. Met haar vindingrijkheid lost zij een aantal ontvoeringen en diefstallen op. Tussen de regels door schetst Bob Mendes een kleurrijk beeld van de joodse gemeenschap van Antwerpen, een gemeenschap waartoe hij, in geestelijk opzicht, in de loop der jaren zelf steeds meer is gaan behoren. Dirty dancing is een lichtvoetige bundel. De verhalen zijn niet gespeend van humor en behandelen geen van alle de zware thematiek die zo kenmerkend is voor de "faction-thrillers" waarmee de 71-jarige Bob Mendes inmiddels niet alleen in het eigen taalgebied, maar ook ver daarbuiten bekend is geworden.

Bob Mendes: Sam Keijzer is ee…Lees verder

Onze tweevoudige Gouden Strop-winnaar Bob Mendes is de specialist bij uitstek van het subgenre van de faction-thriller. Zo nu en dan heeft hij een ideetje dat niet genoeg stof bevat om veel research voor te doen. Een thriller van normale omvang zit er dan niet in. Deze korte plots heeft hij uitgewerkt in deze verhalenbundel. In de helft van de gevallen figureert de Antwerpse privé-detective Sam Keizer als hoofdpersonage. Ze beantwoordt aan alle clichés uit het genre (mooi, sexy, onvervaard en single) en bijt zich zonder aarzelen vast in het gevaarlijke Antwerpse diamantmilieu. In de drie andere verhalen worden verschillende figuren geconfronteerd met moord, dood of doodslag. Als doodbrave, normale burgers geboren, gebeurt er iets in hun leven waardoor ze ofwel in een onoverzichtelijke situatie terechtkomen, ofwel veranderen in een moorddadig iemand.

Persoonlijk beschouw ik korte verhalen als moeilijker dan voldragen romans, omdat de auteur zich enerzijds moet bezighouden met …Lees verder
Zes misdaadverhalen, waarvan de eerste drie met Sam Keizer als hoofdpersoon. Deze joodse vrouw keert vanuit Amsterdam naar haar geboortestad Antwerpen terug en komt daar min of meer toevallig met een paar zaken in aanraking. In de overige drie verhalen spelen Vlamingen de hoofdrol: een verhaal over diamantdiefstal in Antwerpen, een verhaal over plagiaat en een verhaal waarin een man zijn beste vriend aanrijdt en daarna doorrijdt. Hij wringt zich in allerlei bochten om zichzelf schoon te praten, maar komt steeds hopelozer in de knoei. Vlot leesbare verhalen, waarbij de lezer zich wellicht zal afvragen, waarom er niet een gehele bundel aan Sam Keizer gewijd is. Het joodse milieu, de jiddische opmerkingen en de joodse humor en de gevarieerde misdaden zijn het waard een hele bundel te vullen. Nu voelt de lezer iets onevenwichtigs. Wat niet wegneemt dat de schrijver er ook in slaagt te overtuigen bij het schrijven van korte verhalen. Normale druk.

Over Bob Mendes

Bob Mendes, geboren als David Mendes (Antwerpen, 15 mei 1928), is een Vlaams schrijver van misdaadromans.

Afkomst en jeugd

Mendes werd geboren in Antwerpen. Zijn familie is van Portugees-Joodse afkomst. Via de diamanthandel zijn zij eerst in Amsterdam, later in Antwerpen terechtgekomen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog koos hij ervoor om zijn Joodse voornaam David te verdoezelen en liet hij zich 'Bob' noemen. Toen hij op latere leeftijd begon te publiceren als schrijver, gebruikte hij dan ook die naam.

Studies

Op vijftienjarige leeftijd onderbrak Mendes wegens oorlogsomstandigheden zijn middelbare studies om uit werken te gaan. Na elf jaar avondstudie en zelfonderricht in accountancy, fiscaliteit en economische wetenschappen behaalde hij het diploma van gegradueerde in de boekhoudkunde. In 1963 werd hij erkend als effectief lid (thans erelid) van het Nationaal College van Acc…Lees verder op Wikipedia