Medeschuldig

Bob Mendes (auteur)
Een joodse kunstschilder denkt dat hij zijn vriendin vermoord heeft; bovendien wordt hij gekweld door gewetenswroeging over zijn rol bij de gebeurtenissen in Sabra en Sjatila en de dood van zijn eerste vrouw.
Medeschuldig
Bob Mendes
Antwerpen: Manteau, 2003
422 p.
90-223-1792-7 (paperback)

Bob Mendes doet weer mee

Met zijn nieuwste thriller Medeschuldig bewijst de Antwerpse auteur Bob Mendes dat hij nog niet is uitgeteld. Een meticuleuze research, een uitgekiend plot en het feit dat Mendes er niet voor terugdeinst zijn visie op diverse hete hangijzers te ventileren, geven zijn jongste boek een eigen gezicht.

MEDESCHULDIG

In het eerste deel van Medeschuldig geraken twee totaal verschillende levenslopen als bij toeval met elkaar verstrengeld. Er is Jozef Heine, een gewezen oorlogsfotograaf en kunstschilder, die vanuit zijn joodse achtergrond met allerlei schuldgevoelens worstelt. En er is Sofie Moons, een van de drugs afgekickte jonge vrouw die er net zes jaar cel heeft op zitten, erin geluisd door haar Turkse minnaar.

Mendes slaagt er moeiteloos in beide verhaallijnen aan elkaar te knopen, waarbij hij afwisselend Gent, Brussel, Antwerpen, Knokke en of all places Quaregnon als locatie laat fungeren.

Het tweede deel, voorafgaand aan een ietwat geforceerde ontknoping, wordt voor een groot deel beheerst door Heines ooggetuigenverslag van wat zich in de jaren tachtig afspeelde in de vluchtelingenkampen Sabra en Sjatila. Voor Mendes een ideale gelegenheid om zijn vrij genuanceerde standpunten omtrent het Israëlisch-Palestijnse vraagstuk nog eens uit de doeken te doen. D…Lees verder

Doe de Vlaamse thriller geen geweld aan

Twee eerder bekroonde Vlaamse misdaadschrijvers brachten nieuw werk uit. Bob Mendes stelt teleur, Stan Lauryssens blijft op hoog niveau.

Stan Lauryssens

Dode lijken

Manteau, Antwerpen, 311 p.,

17,95 euro.

Bob Mendes

Medeschuldig

Manteau, Antwerpen, 422 p.,

19,95 euro.

Vorig jaar was de eerste thriller van Stan Lauryssens, Zwarte sneeuw, dé verrassing voor de jury van de Hercule Poirot-prijs. Het boek werd meteen bekroond als de beste Vlaamse misdaadroman van 2002. En dat was niet bij gebrek aan beter. De flamboyante Lauryssens had zijn misdaaddebuut met enige verve aangekondigd en wist meteen te vertellen dat er nog een paar romans zouden volgen: nog beter, nog heviger. En met de nodige ironie kon hij ook nog voorspellen dat Pieter Aspe wel zijn koffer mocht pakken als meest succesvolle Vlaamse misdaadauteur. Natuurlijk bedoelde Stan Lauryssens dat alle Vlaamse thrillerschrijvers het voor bekeken mochten houden, maar hij bleef bescheiden. Kortom: grote verwachtingen dus voor Dode lijken, zijn nieuwe politieroman. Om het maar meteen te zeggen: het is weer een knap boek,…Lees verder

Bob Mendes terug van weggeweest

Bob Mendes en Pieter Aspe zijn, op Jef Geeraerts na, de succesvolste Vlaamse misdaadauteurs van het voorbije decennium. De jongste jaren leek het er echter op dat Mendes op zijn lauweren was gaan rusten. In de jaren negentig werd hij zowel voor Vergelding als voor De kracht van het vuur bekroond met De Gouden Strop, de meest prestigieuze literaire prijs voor spannende boeken in ons taalgebied. Maar na De smaak van vrijheid (1999) produceerde hij alleen nog maar middelmatig werk. De verhalenbundel Dirty Dancing (2000) was een oppervlakkig tussendoortje en zijn recentste thriller, Bloedrecht (2001) kon niet tippen aan zijn beste werk.

Mendes was ook de bezieler van het Genootschap van Vlaamse Misdaadauteurs en van De Diamanten Kogel, een literaire prijs voor de beste Vlaamse thriller die de concurrentie met de Hercule-Poirotprijs moet aangaan, maar daar voorlopig niet in slaagt. In 2002 verscheen de ronduit zwakke verzamelbundel De beste misdaadverhalen uit Vlaandere…Lees verder

Even heeft het er naar uit gezien dat Bob Mendes voorgoed zijn pen had ingeruild voor de golfstok, maar met Medeschuldig is hij dus terug van even weggeweest. Zoals in het betere werk van de auteur, waarvoor hij tot tweemaal toe beloond werd met de Gouden Strop (Vergelding (1993) en De kracht van het vuur (1997)) construeert hij andermaal een strakke en spannende plot rond een actueel gegeven, waarin de politieke tegenstelling tussen Palestijnen en Israëlieten centraal staat. Zo vormt het verslag van het hoofdpersonage Jozef Heine -- een succesvolle joodse kunstschilder die in een vroeger leven oorlogsfotograaf is geweest en getuige was van de slachtpartij in de Palestijnse kampen Sabra en Shatila (september 1982) -- de kern van het verhaal. Deze politieke en menselijke tragedie wordt met zin voor nuance geschetst maar fungeert slechts als kapstok voor de lotgevallen in het leven van het hoofdpersonage. Na de dood van zijn vrouw Rachel, voelt Jozef Heine het einde…Lees verder
Jozef Heine, joods kunstschilder, wordt op een ochtend wakker met een zware kater; hij ontdekt zijn vriendin Julia dood onder aan de trap. Hij denkt haar vermoord te hebben en dumpt het lijk. Dan meldt Sofie zich, net ontvlucht uit de gevangenis waar zij onschuldig vastzat wegens moord. Bovendien denkt Jozef dat hij lijdt aan prostaatkanker; hij wil voor zijn dood schoon schip maken over zijn rol bij de gebeurtenissen in Sabra en Sjatila en de dood van zijn eerste vrouw, Rachel, die daar onlosmakelijk mee verbonden is. Als hij erachter komt dat zijn ziekte te genezen is, wordt hij door de politie voor moord gearresteerd. Spannend boek rond karakters die prachtig beschreven zijn, waardoor de lezer in het verhaal gezogen wordt. Door de rustige opbouw en de verrassende verwikkelingen blijft het boek tot het eind toe boeien. Door het eenvoudige taalgebruik is de doelgroep breed: liefhebbers van spanning in het dagelijkse leven. De auteur won al twee keer de Gouden Strop voor het beste sp…Lees verder

Over Bob Mendes

Bob Mendes, geboren als David Mendes (Antwerpen, 15 mei 1928), is een Vlaams schrijver van misdaadromans.

Afkomst en jeugd

Mendes werd geboren in Antwerpen. Zijn familie is van Portugees-Joodse afkomst. Via de diamanthandel zijn zij eerst in Amsterdam, later in Antwerpen terechtgekomen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog koos hij ervoor om zijn Joodse voornaam David te verdoezelen en liet hij zich 'Bob' noemen. Toen hij op latere leeftijd begon te publiceren als schrijver, gebruikte hij dan ook die naam.

Studies

Op vijftienjarige leeftijd onderbrak Mendes wegens oorlogsomstandigheden zijn middelbare studies om uit werken te gaan. Na elf jaar avondstudie en zelfonderricht in accountancy, fiscaliteit en economische wetenschappen behaalde hij het diploma van gegradueerde in de boekhoudkunde. In 1963 werd hij erkend als effectief lid (thans erelid) van het Nationaal College van Acc…Lees verder op Wikipedia