Russisch
Azazelj
4
Breda: De Geus, 2011
219 p.
9789044520163 (hardback)

Erast Petrovitsj Fandorin is maar een klein ambtenaartje op een Moskous politiebureau anno 1876. Tijdens zijn werk bemachtigt hij informatie over een curieuze zelfmoord. Zijn superieur ziet het wel zitten met hem en hij krijgt opdracht wat onderzoek te doen. Zo belandt hij op allerlei plaatsen en in allerlei kringen in Moskou. Als blijkt dat er wellicht een link is met revolutionairen, wordt hij ook naar Londen gestuurd. Ondanks zijn onhandigheid en dankzij een gelukkig gesternte overleeft hij aanslagen en gevaren en komt hij met de voornaamste informatie. Een in meeslepende stijl geschreven misdaadroman. De Russische setting en personages bezorgen deze roman over Fandorin een eigen plaats binnen de misdaadliteratuur. Daarnaast zit de intrige knap in elkaar, voert de schrijver boeiende personages ten tonele en voegt hij een flinke dosis humor aan het verhaal toe. En de sfeer van het tsaristische Rusland eind negentiende eeuw geeft een extra dimensie aan een toch al sterke roman. Pocke…Lees verder

Over Boris Akoenin

Boris Akoenin (Russisch: Борис Акунин) is het pseudoniem van de Russische schrijver Grigori Sjalvovitsj Tsjchartisjvili (Georgisch: გრიგოლ ჩხარტიშვილი; Russisch: Григорий Шалвович Чхартишвили) (Tbilisi, 20 mei 1956). Akunin is Georgisch van oorsprong en is vooral bekend geworden door de historische misdaadromans met Erast Fandorin in de hoofdrol. Akoenin is een Japans woord (悪人) dat los vertaald kan worden als schurk. Bovendien verwijst het naar de anarchist Michail Bakoenin.

Tsjchartisjvili is van Georgische afkomst en werd in 1956 in de hoofdstad van Georgië, Tbilisi, geboren. Hij woont in Bretagne, Frankrijk. Tsjchartisjvili is hoofdredacteur van het 20-delige Anthology of the Japanese literature en voorzitter van het project Poesjkinbibliotheek.

Onder het pseudoniem Boris Akoenin schreef Tsjchartisjvili verschillende historische misdaadromans met Erast Fandorin, zuster Pelagia en Nicholas Fandorin in de hoofdrollen. Pas nadat de eerste …Lees verder op Wikipedia