Obsessie
A.S. Byatt
Possession : a romance
Amsterdam: Muntinga, 2002
654 p.
90-417-0225-3

Deze zeer lijvige roman, die de Booker Prize 1990 won, behelst de speurtocht van twee hedendaagse literatuuronderzoekers naar het grote geheim dat twee (fictieve) negentiende-eeuwse romantische dichters met elkaar deelden. De plotlijn is echter slechts een voorwendsel voor de bekende Britse schrijfster (1936) om vele in het taalgebruik van 1860 gestelde brieven, gedichten en verhalen in een modern soort detective te kunnen incorporeren, en daarbij interessante parallellen te kunnen trekken tussen de twee historische en de twee moderne hoofdfiguren. Een duikje in het verleden dus, in het modieuze spoor van Umberto Eco, Peter Ackroyd en 'Montaillou'. Een bijzonder ambitieus werk dat lof verdient, maar waar een grote bedachtzaamheid en helaas ook een zekere mate van koelheid uit spreekt. Goede vertaling, hoewel met name de negentiende-eeuwse gedichten eigenlijk onvertaalbaar zijn. Goedkope paperback-editie; kleine letter, krappe marge.

Over A.S. Byatt

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door Fred Ernst

Dame Antonia Susan Duffy, geboren als Antonia Susan Drabble, vooral bekend als A.S. Byatt (Sheffield, Groot-Brittannië, 24 augustus 1936) is een Engels schrijfster. Zij is Dame Commandeur in de Orde van het Britse Rijk. The Times plaatst haar in de 'top 50 beste Britse schrijvers sinds 1945'.

Leven en werk

Byatt was de dochter van een wetenschapper en een dominante moeder. De schrijfster Margaret Drabble is haar jongere zuster, maar zij hebben nauwelijks contact. Haar jeugd, zo verklaarde ze in interviews, was niet erg gelukkig. Ze maakte moeilijk vrienden en trok zich vaak terug. Ze studeerde aan Somerville College te Oxford en Newnham College in Cambridge.

Byatts vroege werk werd sterk beïnvloed door D.H. Lawrence. Met haar roman Obsessie (Possession, 1990) won ze in 1990 de Booker Prize. Obsessie beschrijft het ineenvloeien van de levenslijnen van twee wereldvreemde wetenschappers…Lees verder op Wikipedia