Het leven in het moderne Shanghai, afgezet tegen het verleden van de stad.
Shanghai skyline
Carolijn Visser
Amsterdam: Augustus, 2008
253 p.
9789045701561

Dit reisboek begint en eindigt in Shanghai, met tussenin excursies naar Beijing, Nanjing, Liandao, Taiyuan en andere plaatsen. Carolijn Visser doet aan literair toerisme door te gaan kijken waar de befaamde schrijfster Pearl Buck, de winnares van de Nobelprijs literatuur van 1938, geleefd heeft, en waar de vergeten Nederlandse auteur Johan Schotman gewerkt en gewoond heeft. Daarnaast bezoekt ze ook de plek waar de Nederlandse missiezuster Kaatje Dierkx, de heilige Marie Adolphine, in 1900 geëxecuteerd werd. Ze bezoekt een oude kennis in Beijing die aan de kost komt met een dubieuze therapiepraktijk en woont een huwelijk bij in Taizhou. In Shanghai verblijft ze bij een Chinese kennis, maar gaat ze ook op bezoek bij een fotograaf die de veranderingen in de aanleg en de architectuur van Shanghai in beeld gebracht heeft.

Carolijn Visser observeert scherp, stelt al eens een ondeugende vraag, en beschrijft goed wat ze opmerkt en beleeft. Een spannend boek levert dat niet op: er is ge…Lees verder
Weergave van de tijd die de schrijfster onlangs doorbracht in Shanghai. Aan de hand van beschrijvingen uit de boeken van collegaschrijvers (J.W. Schotman, Pearl Buck, Mao's lijfarts dokter Li) gaat zij op zoek naar de plaatsen waar zij geweest zijn. Soms is het moeilijk om de beschreven gebouwen en omgeving terug te vinden. Vele gebouwen hebben inmiddels plaatsgemaakt voor prestigieuze bosbouwprojecten en vele idyllische plekjes zijn verdwenen. Wat nog resteert, heeft veelal ook zijn glorie verloren, doch in de herinnering van mensen die die tijd nog hebben meegemaakt, leeft het voort. De mensen hebben zich inmiddels, althans zo lijkt het, ook aangepast aan de nieuwe situatie. Vele traditionele woningen en wijken zijn verdwenen en vervangen door flats, maar nog altijd neemt de partij een belangrijke plaats in in het leven van de gewone mens en worden belangrijke beslissingen hier genomen. De schrijfster heeft al vele boeken over dit land op haar naam staan. Bijzondere weergave van de …Lees verder

Over Carolijn Visser

Carolijn Visser (Leiden, 5 september 1956) is een Nederlandse schrijfster van reisverhalen. Ze reist vooral door landen als China en Tibet.

Carolijn Visser bracht een groot deel van haar jeugd door in Middelburg, waar ze de hbs bezocht. Ze reist al jarenlang over de wereld; haar belangstelling gaat uit naar communistische en postcommunistische samenlevingen als Vietnam, Nicaragua, Estland, China en Tibet. Ze schrijft over mensen die zich onder moeilijke omstandigheden staande weten te houden. In 2019 werd haar een eredoctoraat van de Open Universiteit toegekend.

• 1982 – Grijs China (reisverhaal)
  • 1984 – Alle dagen vrij Jeugd in de jaren ’70 – ’80 (non-fictie)
  • 1986 – Aan het einde van de regenboog (reisverhalen)