De pianostemmer
Daniel Mason
The piano tuner
Amsterdam: De Bezige Bij, 2004
398 p.
90-234-1273-7

Edgar Drake is een 41-jarige Londense pianostemmer, die in 1886 opeens een vreemd verzoek van het Engelse ministerie van Oorlog krijgt. Het schijnt dat midden in de jungle van Birma (waar het Engelse koloniale bewind strijdt tegen Birmezen en Fransen) de excentrieke maar zeer succesvolle officier Anthony Carroll een prachtige maar ontstemde piano heeft staan, en nu moet Drake die gaan stemmen. Na een lange reis komt Drake bij Carroll aan, en daar raakt hij al spoedig onder de invloed van de betoverende jungle, van de charismatische Carroll zelf en van diens inheemse vriendin. Op het einde van het boek wordt Drake echter ruw uit zijn dromen wakker geschud, en moet hij zelf beoordelen wat Carroll eigenlijk voor mens was. De parallellen met de film 'Apocalypse now' (en dus ook met de basis daarvan, Joseph Conrads 'Heart of darkness') dringen zich op, maar deze perfect geschreven en zowel spannende als psychologisch boeiende debuutroman kan zeer goed op eigen benen staan. Uitstekend verta…Lees verder

Over Daniel Mason

Daniel Mason (1976) is een Amerikaans schrijver, bioloog en arts.

Leven en werk

Mason studeerde biologie op de Harvard-universiteit en later medicijnen aan de Universiteit van Californië - San Francisco.

Mason schreef zijn eerste roman De pianostemmer (2002) terwijl hij nog medicijnen studeerde. De pianostemmer is het verhaal van Edgar Drake die in 1886 opdracht krijgt om in de jungle van Birma een piano te repareren van de excentrieke en charismatische Anthony Carroll, een arts in het Britse leger die er nogal onorthodoxe methoden op nahoudt om de vrede te bewaren met de vijandige inlandse vorsten, namelijk door zijn liefde voor poëzie, muziek en studie met hen te delen. Op zijn reis naar het oosten en op de grote rivieren en in de verlaten steden van Birma krijgt Drake te maken met meer mysteries en gevaren dan hij zich ooit had kunnen voorstellen. Bij wijle doet de roman wel denken aan 'Heart of Dark…Lees verder op Wikipedia