Een ver land
Daniel Mason
A far country
Amsterdam: De Bezige Bij, 2007
318 p.
9789023421979

In een niet benoemd, mogelijk Zuid-Amerikaans land groeit Isabel ± 1960 met haar broers en zusje op in een arm dorp, waar haar vader suikerrietkapper is. Ze heeft een hechte band met haar muzikale broer Isaias, die vanwege de droogte naar de grote stad in het zuiden van het land vertrekt om met zijn viool geld te verdienen. Als Isabel 14 is en de droogte aanhoudt, sturen haar ouders haar naar een nichtje in dezelfde stad. Ze verheugt zich erop Isaias weer te zien, maar alles valt tegen. Hij is al weken spoorloos en het leven in de stad is zo hectisch dat haar zesde zintuig haar in de steek laat. Als ze hem na een intensieve zoektocht toch vindt, heeft hij zijn dromen opgegeven. De Amerikaanse bioloog (1976) debuteerde in 2002 met de internationale bestseller ‘De pianostemmer’. Ook zijn mooie, goed vertaalde tweede roman valt op door de beeldende beschrijvingen die situaties, landschappen en sfeer bijna tastbaar maken. Door de gevoelige, invoelende manier waarop Isabels zoektocht wordt…Lees verder

Over Daniel Mason

Daniel Mason (1976) is een Amerikaans schrijver, bioloog en arts.

Leven en werk

Mason studeerde biologie op de Harvard-universiteit en later medicijnen aan de Universiteit van Californië - San Francisco.

Mason schreef zijn eerste roman De pianostemmer (2002) terwijl hij nog medicijnen studeerde. De pianostemmer is het verhaal van Edgar Drake die in 1886 opdracht krijgt om in de jungle van Birma een piano te repareren van de excentrieke en charismatische Anthony Carroll, een arts in het Britse leger die er nogal onorthodoxe methoden op nahoudt om de vrede te bewaren met de vijandige inlandse vorsten, namelijk door zijn liefde voor poëzie, muziek en studie met hen te delen. Op zijn reis naar het oosten en op de grote rivieren en in de verlaten steden van Birma krijgt Drake te maken met meer mysteries en gevaren dan hij zich ooit had kunnen voorstellen. Bij wijle doet de roman wel denken aan 'Heart of Dark…Lees verder op Wikipedia