Jan Mellema
1
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 2011
9789024534951
CloudLibrary
3hwp289

Twee korte verhalen van de gerenommeerde horrorauteur. In het recente (2011) titelverhaal ontmoet een mismaakte jongen een eveneens mismaakte man die misschien een vriend wordt. Het oudere (1989) verhaal betreft een ontsnapping van genetisch gemanipuleerde ratten. Chronologisch vertelde griezelintriges met alwetende verteller, waarin de spanning hoog oploopt, met name in het tweede verhaal. Het titelverhaal maakt haastige tijdsprongen. Er is geen echte climax, de intrige is wat mager. De personages worden adequaat in grote trekken neergezet. Gesitueerd in een tijdloze, Amerikaanse stad. Het oudere verhaal heeft meer sfeer en een spannende climax. De setting, een hevige sneeuwstorm op het Amerikaanse platteland, draagt daaraan bij. De personages krijgen reliëf. De uitwerking is rustig en meeslepend, met onderliggend een maatschappelijke waarschuwing. Beide verhalen zijn vlot leesbaar. Het taalgebruik is eenvoudig en doeltreffend. Voegt niet veel toe aan het bestaande grote oeuvre van d…Lees verder

Over Dean Koontz

Dean Ray Koontz (Everett (Pennsylvania), 9 juli 1945) is een Amerikaans fictieschrijver, vooral bekend om zijn populaire thrillers, waar hij vaak elementen van horror, fantasie, science fiction, mysterie en satire in verwerkt. Koontz schreef aan het begin van zijn carrière onder verschillende pseudoniemen, waaronder "David Axton", "Deanna Dwyer" , "K.R. Dwyer" , "Leigh Nichols" en "Brian Coffey".

Hij heeft meer dan 105 romans gepubliceerd, enkele novelles en een collectie van korte verhalen. Van zijn werk zijn meer dan 500 miljoen exemplaren verkocht.

Romans

Bloemlezing