Amy en Isabelle
Elizabeth Strout
Amy and Isabelle
Amsterdam: Atlas, 2000
380 p.
90-450-0388-0

Wanneer Isabelle Goodrow, een alleenstaande moeder en directiesecretaresse in een klein fabrieksstadje in New England, ontdekt dat haar 16-jarige tienerdochter Amy zich heeft laten verleiden door de leraar wiskunde stort haar wereld in elkaar en lijkt hun onderlinge relatie voorgoed verstoord. Amy wordt van school gehaald en op hetzelfde kantoor geplaatst waar ook haar moeder werkt. Het zgn. vergrijp werkt als een breuklijn in hun leven, dat van nu af aan beschreven wordt als voor of na de zondeval.

Rondom dit conflict, dat op zijn beurt weer andere problemen zal genereren, spelen zich de drama's af die in een stadje als Shirley Falls blijkbaar onvermijdelijk zijn: overspel, een tienerzwangerschap, een vermist kind... De kracht van dit verhaal zit in de opbouw, die het mogelijk maakt de psychologische evolutie van de personages -- vooral van Amy en Isabelle -- te volgen en inzicht te krijgen in het waarom van hun handel en wandel. Daarbij is het ook een verhaal over het dikwijl…Lees verder
Romandebuut van de Amerikaanse schrijfster. Amy woont met haar moeder Isabelle in een klein fabrieksstadje. Ze is erg onzeker en de band met haar moeder is niet erg open. Amy wordt verliefd op haar wiskundeleraar en er ontstaat een beginnende seksuele relatie. Als haar moeder dat ontdekt, reageert ze furieus. Ze knipt de haren van Amy af maar praat verder nergens over. Moeder en dochter leven langs elkaar heen tot Isabelle eindelijk durft te vertellen over haar eigen ervaringen als ongehuwde moeder. Een ontroerend en indringend verhaal over een moeder en dochter die allebei voor zichzelf een complete schijnwereld hebben opgebouwd. Zo is Isabelle verliefd op haar baas, een oudere, getrouwde man, en dagdroomt ze over een leven samen met hem, terwijl ze haar eigen verleden niet onder ogen durft te zien. Rondom hen spelen zich grote en kleine drama's af in het stadje, waardoor Isabelle eindelijk haar zelfopgelegde emotionele ballingschap durft te verbreken en (mischien te laat) pogingen d…Lees verder