Marie-Christine Ruijs
The sisterhood
1
Amsterdam: Arena, 2008
397 p.
9789069749853 (paperback)

'Bedrieglijk' is in ieder geval een goede omschrijving voor het etiket "literaire thriller" op de omslag van dit boek van Emily Barr. Het thrillerelement ontbreekt nl. volledig, en de stijl is die van het betere stationsromannetje. Sinds haar succes met Backpack (Arena, 2001) schrijft de auteur steeds over een jonge vrouw die in de knoei zit met zichzelf en haar relaties én met het verleden. Omdat in dit boek twee vrouwen de hoofdrol delen, worden de gebroken en beschadigde relaties in voorspelbare situaties dus verdubbeld.

Elizabeth, ook wel Liz genaamd, is een lerares in Londen die de veertig nadert en last heeft van opspelende hormonen. Liz wordt bovendien verlaten door de man met wie ze al tien jaar een relatie heeft en die haar dumpt voor een tienerjongen. Na een dronken ontmoeting in de pub om de hoek wordt ze zwanger gemaakt. "Elke dag gebeuren er vreemde dingen", dus is het normaal voor de auteur dat Liz zich voor niets schaamt en besluit haar kind te houden. Ze …Lees verder
Helen is een vreemd en beschadigd meisje. Ze ontdekt dat ze een halfzusje heeft in Frankrijk, dat door hun beider moeder in de steek is gelaten op jonge leeftijd. Ze woont zelf in Frankrijk, maar vindt haar zus in Londen. Op obsessieve wijze probeert ze binnen te dringen in het leven van haar zus. Liz heeft andere problemen aan haar hoofd. Verlaten door haar vriend is ze zwanger geraakt van een onenightstand. De hoofdstukken zijn geschreven vanuit het standpunt van Helen, Liz of Mary, hun moeder. De vrouwen vertellen elk hun verhaal in aparte, elkaar afwisselende hoofdstukken. Door deze opzet beleeft de lezer de beschreven gebeurtenissen vanuit verschillende invalshoeken en ervaart daarmee dat niet alles is zoals het op het eerste gezicht lijkt. Vooral Helens gedrag wordt steeds ongrijpbaarder waardoor het verhaal een duistere ondertoon krijgt. Onheilspellende sfeer, niet altijd is duidelijk wat de schrijfster met bepaalde acties wil aantonen. De Britse schrijfster, die van oorsprong …Lees verder