Günter Grass
Duits
Beim Hauten der Zwiebel
Amsterdam: Meulenhoff, 2007
477 p.
90-290-7888-X 9789029078887

In het verleden is Günter Grass (geb. 1927) herhaaldelijk gevraagd of hij er niet over dacht een autobiografie te schrijven. Telkens reageerde hij sceptisch. De scherpste herinneringen kreeg hij wanneer hij zich kon concentreren op verzonnen personages, vertelde hij in 1986 aan Heinrich Vormweg. In een interview met leerlingen in 2001 zei hij dat als hij autobiografisch zou beginnen te schrijven, hij meteen leugens zou vertellen. Sinds augustus 2006 is de autobiografie er: Beim Häuten der Zwiebel, letterlijk 'bij het pellen van de ui'. Grass-vertaler Jan Gielkens vond de associatie met het eerste hoofdstuk uit De blikken trommel te mooi om er niet De rokken van de ui van te maken.
Het zwijgen voorbij
Wat Grass lange tijd in het genre autobiografie tegenstak, was de stelligheid waarmee de schrijvers ervan pretenderen het verleden weer te geven als een 'zo en niet anders'. Zijn eigen ervaring ging daartegen in. Na al die jaren is het ik uit je jeugd een vreemde persoon geworden, w…Lees verder
Deze autobiografie waarin Grass bekende dat hij als 17-jarige dienst nam als lid van de Waffen-SS, bezorgde hem de kritiek van heel moraliserend Duitsland. Een feit dat de hoge kwaliteit van dit literaire egodocument overschaduwde, want het verhaalt meesterlijk over zijn ontwikkeling tot kunstenaar. Daarbij onthult Grass soms, suggereert vaak en versluiert de suggestie weer op intrigerende wijze (dobbelde hij nu wel of niet met Paus Ratzinger in krijgsgevangenschap?). Oprechte, maar natuurlijk subjectieve, spannende literatuur, waarin voortdurend de link gelegd wordt naar literaire gestalten die Grass schiep. Behoort beslist tot het beste wat Grass schreef en is daarbij toegankelijker dan het puur fictionele oeuvre. Dichtung und Wahrheit, niet gescheiden, maar briljant verbonden. Interessant voor de kenner van zijn werk, maar ook een leeservaring voor de niet ingewijde. De autobiografie eindigt met de publicatie van Die Blechtrommel in 1959. Met illustraties van de auteur. Vrij kleine…Lees verder

Over Günter Grass

CC BY 2.0 - Foto van/door Blaues Sofa from Berlin, Deutschland

Günter Wilhelm Grass (Danzig-Langfuhr, 16 oktober 1927 – Lübeck, 13 april 2015) was een Duitse schrijver en beeldend kunstenaar van Duits-Kasjoebische afkomst. In 1999 ontving hij de Nobelprijs voor Literatuur.

Leven

Grass werd geboren in Danzig-Langfuhr (tegenwoordig stadsdeel Wrzeszcz in Gdańsk, tegenwoordig in Polen) en groeide op in een koopmansgezin. Zijn moeder was een etnisch Kasjoebische katholiek, zijn vader was luthers en Duits. Volgens eerdere berichten werd hij tijdens de Tweede Wereldoorlog opgeroepen voor de hulptroepen van de Duitse luchtmacht. Dit bleek echter onjuist, in augustus 2006 maakte hij zelf bekend dat hij zich op 15-jarige leeftijd vrijwillig aanmeldde voor dienst op een U-boot. Daarvoor werd echter niemand meer aangenomen, waarna hij in dienst moest bij de Reichsarbeitsdienst. Op 17-jarige leeftijd (1944) werd hij als dienstplichtige opgeroepen door de Waffen-SS, waar hij dienstdeed bij de 10e SS-Pantserd…Lees verder op Wikipedia