De 15-jarige Bas sluit zich aan bij een bende die illegaal cd's kopieert en het huis van een demente bejaarde inpikt als hoofdkwartier. Vanaf ca. 13 jaar.
Stuurloos
Helen Vreeswijk
Antwerpen: Standaard, 2002
153 p.
90-76-90017-5

Jeugd maakt van woning demente man rovershol." Een krantenbericht met die titel kan een goede aanzet vormen voor een overtuigend en realistisch verhaal, maar Helen Vreeswijk houdt slechts een vlak en voorspelbaar scenario over.

Alles begint herkenbaar en gewoon: Bas van 14 moet met tegenzin een paar maanden bij zijn vader gaan logeren omdat moeder in Spanje de zaken van haar overleden moeder gaat regelen. De verstandhouding tussen vader en zoon was daarvoor al verwaterd, met de kattige jonge vriendin van zijn vader is het duidelijk niet pluis en met haar broer en zijn vriend nog veel minder. Alleen al door de uiterlijke beschrijving van deze drie mensen geeft de schrijfster direct prijs wie de slechteriken zijn, andere personages blijven in de schaduw. Uit angstig zelfbehoud tuimelt Bas al vlug in een groep van jongeren die in de greep van die twee slecht menende jongens zitten en gewild of ongewild cd's illegaal kopiëren om zelf ook wat geld te krijgen. Het loopt op alle fron…Lees verder
De 15-jarige Bas sluit zich aan bij een jeugdbende die illegaal cd’s kopieert. Als ze een oude, demente man mishandelen, besluit hij uit de groep te stappen. Het thema groepscriminaliteit wordt op de manier van een traditioneel 'probleemboek' voor jongeren behandeld. Zo ontbreekt bijvoorbeeld ook het subthema echtscheiding niet. De auteur tracht door populair taalgebruik aan te sluiten bij de doelgroep; de personages hebben meer weg van types dan van karakters. Het mishandelen van de oude man wordt echter wel genadeloos realistisch beschreven. Door de eenvoudige technische leesbaarheid en simpele verhaallijn ook geschikt voor jongere lezers dan de uitgever aangeeft (13+). De foto van het jongetje op het voorplat doet ook een jongere hoofdpersoon en een jongere doelgroep vermoeden. Het boek is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal, dat achterin als krantenbericht te lezen is. De auteur gebruikt haar werk als politieagente als inspiratie voor haar boeken.

Over Helen Vreeswijk

Helen Vreeswijk (Den Haag, 1 maart 1961 – Kerk-Avezaath, 31 oktober 2016) was een Nederlands jeugdauteur.

Vroeger had Vreeswijk het door dyslexie moeilijk op school. Ze begon met het schrijven van eigen verhalen en besloot dat ze later schrijfster of politieagente wilde worden.

Ze ging werken bij de politie en was betrokken bij bekende onderzoeken zoals de ontvoering van Toos van der Valk, de ontvoering en moord op Gerrit Jan Heijn, de Makro-afpersingszaak en de moord op de schrijver Paul Harland. Ook kwam ze regelmatig in contact met daders en slachtoffers van gedwongen prostitutie. Op 1 januari 2010 stopte ze met het politiewerk.

Haar ervaringen bij de recherche heeft de auteur gebruikt voor verhalen waarin misdaden tegen en door jonge volwassenen een grote rol spelen. De boeken zijn voor jongeren geschreven en gebaseerd op criminele gedragingen zoals ontvoeringen, jeugdbendes, sektes, loverboys, stalke…Lees verder op Wikipedia