Parallele titel
De Tora-trilogie
4
Breda: De Geus, 2010 | Andere uitgaves
633 p.
9789044517071 (paperback)

Het verhaal over het meisje Tora van de populaire Noorse schrijfster (1942) speelt zich af in het ruige Noorden van Noorwegen, waar de mensen even ontoegankelijk zijn als landschap en klimaat. Tora, kind van een Duitse vader en een Noorse moeder, wordt vernederd en door haar stiefvader Henrik regelmatig misbruikt. Zij ervaart dit als haar eigen schuld. Zij weet met uiterste wilskracht een eigen identiteit op te bouwen en stort zich op de studie. Als zij zwanger blijkt te zijn door Henrik en na de geboorte van een doodgeboren kindje kan Tora alleen door de bescherming van haar tante Rakel de gevolgen doorstaan. Als Rakel op dramatische wijze sterft blijft Tora ontredderd achter. Deze trilogie is inmiddels een klassieker in de moderne Scandinavische literatuur en gaat op krachtige en indringende wijze 'onder de huid' van een breed lezerspubliek. Wassmo formuleert een ontroerende literaire aanklacht tegen de traumatisering van kinderen, seksueel misbruik en 'het zwijgen'. De delen van de…Lees verder

Over Herbjørg Wassmo

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Gaïa éditions

Herbjørg Wassmo (Øksnes op Vesterålen, 6 december 1942) is een Noorse schrijfster. Zij debuteerde in 1976 met de dichtbundel Vingeslag. Haar doorbraak als schrijfster kwam in 1981 met het eerste deel van de Tora-trilogie: Huset med den blinde glassveranda. Sindsdien is zij een van de meest verkochte schrijvers in Noorwegen. Ze ontving meerdere literaire prijzen.

Noord-Noorwegen

Wassmo is afkomstig uit het noorden van Noorwegen. Dat deel van het land speelt ook een grote rol in haar werk. Ze werd geboren op Vesterålen, een eilandengroep in de provincie Nordland. Ze heeft een opleiding als leraar gevolgd en ook jaren in het onderwijs gewerkt.

Ze geldt niet als een bijzonder vernieuwende schrijfster, ze past in de rijke Noorse traditie, waarbij de lezer als het ware in de huid kruipt van de hoofdpersoon. Haar eerste grote succes, de Tora-trilogie, vertelt het verhaal van Tora, kind van een Noorse vrouw en…Lees verder op Wikipedia