Herman Brusselmans
Amsterdam: Prometheus, 2002
613 p.
90-446-0126-1 (paperback) 9789044601268 (paperback)

Herman Brusselmans over zijn magnum opus

Schrijven om te overleven

De kus in de nacht is niet de roman die Brusselmans-haters zal bekeren. Het boek, een zeshonderd veertien pagina's tellende knoert, is nog monothematischer, nog radicaler en nog verontrustender dan de vorige 29 boeken waarmee de Hoofdman der Vlaamse Letteren (44) menigeen de gordijnen injoeg. De echte fans daarentegen zullen in De kus in de nacht mogelijk de bijbel van Brusselmans begroeten. 'De kus in de nacht is mijn Kapellekensbaan, mijn Verdriet van België', zegt de schrijver in een langdurig gesprek over ziekte, liefde en de dood in zowel leven als werk.

Interview.

Ik heb alweer niks te melden", verzucht schrijver Herman Brusselmans aan het begin van zijn magnum opus, "en dat zal ik doen in een pagina of zeshonderd à zeshonderdvijftig, we zullen zien." Waarmee de toon meteen voor de volgende 614 pagina's is gezet. "Ik vertel meer dan geregeld over hetzelfde, ik", heet het een pagina of dertig verder. "Over moto's, en wijven, en …Lees verder

In zijn onnavolgbare stijl beweert Herman Brusselmans dat dit boek der boeken de prachtigste roman is die ooit werd gepubliceerd. Zijn lijvigste werk tot op heden is het zeker, want al slaat hij -- zoals in het verwante Vergeef mij de liefde -- ditmaal gemakkelijkheidhalve niet een paar honderd bladzijden over, toch slaagt hij er schijnbaar moeiteloos in de kaap van de zeshonderd bladzijden te halen. Binnen het oeuvre sluit dit werk bijna naadloos aan bij zijn vorige 'autobiografische fictie'.

Het alter ego van de auteur treedt weer naar voren en beleeft al bij al niet al te veel avonturen: hij verlaat niet te vaak zijn veilige loft waar hij met Phoebe en Woody woont. Zijn Buell staat in de garage, want hij heeft last van zwijmelingen en hartkloppingen en durft daarom haast niet met zijn motorfiets naar buiten komen. Daarom begeeft hij zich meestal te voet op straat en beperken zijn verplaatsingen zich tot Gent. Brusselmans-lezers weten dat er niet veel hoeft te gebeuren…Lees verder
Zelden is het zo moeilijk te beschrijven wat je in 600 pagina's gelezen hebt, als bij dit boek. Omdat het gaat over van alles en nog wat. Omdat het van de hak op de tak springt. Van de ene associatie in de andere. Het gaat over schrijven, seksualiteit en vooral over liefde. 'De kus in de nacht' is geen eenvoudige roman geworden. De Vlaming Brusselmans (1957), auteur van diverse liefdesromans, schrijft dan ook bijna in staccato. Veel korte zinnen na elkaar, korte dialogen ook. Bizar soms, zoals het begin: 'Ik heb alweer niks te melden en dat zal ik doen in een pagina of zeshonderd à zeshonderdvijftig, we zullen zien.' Humoristisch ook: 'Toen legde ik haar uit wat er te gebeuren stond. Daar zwijg ik verder over of de lezer zou zich nu al bedrogen voelen. Tsjonge, tsjonge, wat ben ik dol op romantechniek'. Voor doorgewinterde lezers die van iets aparts houden. Of om het in zijn eigen woorden te zeggen: 'Ja, het is me de roman wel'. Paperback; volle bladspiegel, kleine letter.

Over Herman Brusselmans

Herman Frans Martha Brusselmans (Hamme, 9 oktober 1957) is een Belgisch schrijver, dichter en columnist.

Brusselmans werd geboren in Hamme, Oost-Vlaanderen. Eind jaren zeventig was hij een verdienstelijk voetballer. Hij speelde linksbuiten bij SK Berlare, Vigor Hamme en de UEFA-junioren (min 18-jarigen) van Sporting Lokeren. Bij deze laatste speelde hij onder trainer Leon Nollet samen met latere profvoetballers Raymond Mommens, Alex Querter en Marc Verbruggen. In 1976 ging Brusselmans Germanistiek studeren aan de Universiteit van Gent. In 1978 koos hij voluit voor literatuur maar is blijven voetballen bij o.m. De Woody's, een minivoetbalclub die hij noemde naar zijn overleden hond Woody. In 1980 studeerde hij af en ging aan de slag in een Brusselse bibliotheek van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening.

Schrijverschap

In 1982 debuteerde Brusselmans met de verhale…Lees verder op Wikipedia