Bevat
De geruchten ; Onvoltooid verleden
Hugo Claus
Amsterdam: De Bezige Bij, 2000
305 p.
90-234-3880-9

Deze uitgave is een goedkope gebundelde herdruk van twee recente romans van de Vlaamse schrijver: 'De geruchten' uit 1996 en 'Onvoltooid verleden' uit 1998. Voor de eerste roman ontving Claus ondermeer in 1997 de Libris-literatuurprijs, de andere begon als feuilleton in de Vlaamse krant 'De Morgen'. Beide romans bleken achteraf zo'n hechte eenheid te vormen dat een herdruk in één band voor de hand lag. Speelt de eerste roman zich af in de jaren zestig, toen het kwaad van de oorlog en het koloniale verleden nog onderhuids woelde en op uitbarsten stond, 'Onvoltooid verleden' is 20 jaar later gesitueerd maar is evenzeer vervuld van verrottenis, schuld en machtswellust. De hoofdfiguur ontpopt zich als de broer van René Catrijsse, de deserteur met wiens terugkeer in 'De geruchten' de ellende begon. De onrustbarende conclusie uit beide romans is dat de tijd kennelijk geen enkele positieve invloed op de broeierige sfeer in het België van toen naar nu heeft gehad. Het heden blijkt altijd onvo…Lees verder

Over Hugo Claus

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Rob Bogaerts / Anefo

Hugo Maurice Julien Claus (Brugge, 5 april 1929 – Antwerpen, 19 maart 2008) was een Vlaams dichter, schrijver, kunstschilder en filmmaker. Hij was de meest bekroonde auteur uit het Nederlandse taalgebied. In de loop van zijn lange carrière schreef Claus duizenden gedichten, tientallen toneelstukken en diverse romans, waarvan de bekendste zijn meesterwerk Het verdriet van België uit 1983 is.

Algemeen

Het werk van Claus is divers van karakter. De auteur mengt het tragische, verhevene, klassieke met het banale, burleske en obscene. Terugkerende thema's zijn: de liefde voor de moeder, de haat tegen de (afwezige) vader, seksualiteit, het schuldgevoel door het katholieke geloof en Vlaanderen in en na de oorlog.

Claus publiceerde onder het pseudoniem Dorothea van Male de roman Schola nostra (1971). Hij gebruikte ook de pseudoniemen hugo c. van astene, Anatole Ghekiere, Jan Hyoens, Thea…Lees verder op Wikipedia