Imre Kertész
Hongaars
Valaki mas
Amsterdam: Muntinga, 2003
140 p.
90-417-4029-5

De Hongaarse jood Imre Kertész leidde tijdens het communistische regime een geïsoleerd bestaan, onopgemerkt door de overheid maar met een onverslijtbare toewijding schrijvend aan een eigenzinnig en weerbarstig oeuvre. Romans als Onbepaald door het lot en Kaddisj voor een niet geboren kind, waarin zijn kampverleden centraal staat, brachten hem na de val van het communisme internationale erkenning. Toch zorgde de politieke ommekeer en de daaruit resulterende bewegingsvrijheid niet meteen voor euforie: "de deur van de cel waarin ik veertig jaar lang gevangen heb gezeten is, zij het knarsend, opengegaan, en misschien is dit feit al voldoende om me in verwarring te brengen. Je kunt de vrijheid niet ervaren op de plaats waar je vroeger geknecht bent". Zo staat het aan het begin van Ik, de ander, en het is dan ook niet verwonderlijk dat deze aantekeningen voor het grootste deel ervaringen buiten Hongarije betreffen. Als gevierd auteur reist Kertész door steden als Hambur…Lees verder
Een filosofisch essay over de verwarring die de schrijver ondergaat, mede als gevolg van de politieke omwenteling in zijn vaderland Hongarije en het weer opkomende anti-semitisme. Kertesz (1929, Nobelprijs voor literatuur 2002) heeft Auschwitz overleefd en kon in de communistische tijd zijn werk alleen clandestien publiceren. Inmiddels is hij een gevierd schrijver - vooral buiten Hongarije - en kan hij zonder probleem overal heen reizen. In dit zeer introspectieve boek verbaast Kertesz zich hierover en vraagt zich af of hij nog wel dezelfde persoon is als voorheen. Tijdens zijn omzwervingen door Europa en Israël - meestal op uitnodiging van uitgevers of congressen - observeert hij zijn omgeving en dit stemt hem niet vrolijk. Met veel verwijzingen naar bekende filosofen, komt hij tot de conclusie dat we niets hebben geleerd van Auschwitz. Met lede ogen ziet hij toe hoe West-Europa steeds hogere barrières opwerpt tegen immigranten, met alle gevolgen vandien. Gebonden uitgaafje op pocket…Lees verder

Over Imre Kertész

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Frankl Aliona

Imre Kertész [ˈimrɛ ˈkɛrteːs]? (Boedapest, 9 november 1929 – aldaar, 31 maart 2016) was een Hongaarse schrijver. Hij overleefde de Holocaust en won de Nobelprijs voor Literatuur (2002).

Leven

Kertész werd in 1944 door de Duitse bezetter vanwege zijn Joodse afkomst naar het concentratiekamp Auschwitz afgevoerd, vervolgens naar het kamp Buchenwald en het kamp Tröglitz/Rehmsdorf bij Zeitz. Na het behalen van zijn middelbareschooldiploma in 1948 werkte hij voor de kranten Világosság en Esti Budapest. In 1951 werkte hij een tijdje als fabrieksarbeider. Van 1951 tot 1953 was hij medewerker bij het Ministerie van Metallurgie en Werktuigindustrie. Vervolgens zat hij twee jaar in militaire dienst. Daarna werd hij beroepsschrijver en vertaler.

Werken

Aanvankelijk wilde men zijn boek Sorstalanság, dat de ervaringen beschrijft van een vijftienjarige jongen in…Lees verder op Wikipedia