Imre Kertész
Hongaars
Felszamolas
Amsterdam: De Bezige Bij, 2004
151 p.
90-234-1167-6

De herinnering aan de nazikampen uit de Tweede Wereldoorlog leeft in de eerste plaats voort in woorden. In dagboeken als die van Anne Frank en Mirjam Bolle kunnen we de jodenvervolging op een 'directe' manier nabeleven. Anderen, zoals G.L. Durlacher, probeerden de gruwelijke feiten achteraf zo precies en objectief mogelijk te reconstrueren. Maar kan en mag er over de kampen ook literatuur geschreven worden? Het werk van schrijvers als Robert Antelme, W.G. Sebald en Imre Kertész (van wie onlangs de roman Liquidatie verscheen), vormt op deze vraag een overtuigend antwoord.
In zijn beroemd geworden boek Is dit een mens schrijft Primo Levi: "Zoals onze honger niet het gevoel is van iemand die een maaltijd heeft overgeslagen, zo zou ook onze manier om het koud te hebben een bijzondere naam vereisen. We zeggen 'honger', we zeggen 'vermoeidheid', 'angst', 'pijn', we zeggen 'winter', en het zijn andere dingen. Dat zijn vrije woorden, gemaakt en gebruikt door vrije mensen die …Lees verder
Keseru, redacteur bij een uitgeverij, schrijft over de literaire nalatenschap van schrijver B. die zelfmoord heeft gepleegd. B. was geboren in Auschwitz en droeg de last van de traumatische ervaringen uit het concentratiekamp zijn hele leven met zich mee, waarbij hij ook zijn vrouw Judit opzadelde met deze zware erfenis. Keseru was altijd zeer onder de indruk geweest van B. en zijn werk en op bijna obsessieve wijze gaat hij na B.'s dood op zoek naar het meesterwerk dat deze volgens hem geschreven zou moeten hebben. Keseru verwerkt in zijn relaas dialogen uit B.'s toneelstuk 'Liquidatie', maar beschrijft daarnaast op een persoonlijke manier zijn band met B., de zoektocht naar het vermeende manuscript en de toedracht van zijn raadselachtige dood. Uit het verhaal komt duidelijk naar voren dat werkelijkheid en waarheid relatieve begrippen zijn die gemakkelijk te manipuleren zijn. Dit is de derde en laatste roman uit een trilogie, na 'Onbepaald door het lot' en 'Kaddisj voor een niet gebor…Lees verder

Over Imre Kertész

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Frankl Aliona

Imre Kertész [ˈimrɛ ˈkɛrteːs]? (Boedapest, 9 november 1929 – aldaar, 31 maart 2016) was een Hongaarse schrijver. Hij overleefde de Holocaust en won de Nobelprijs voor Literatuur (2002).

Leven

Kertész werd in 1944 door de Duitse bezetter vanwege zijn Joodse afkomst naar het concentratiekamp Auschwitz afgevoerd, vervolgens naar het kamp Buchenwald en het kamp Tröglitz/Rehmsdorf bij Zeitz. Na het behalen van zijn middelbareschooldiploma in 1948 werkte hij voor de kranten Világosság en Esti Budapest. In 1951 werkte hij een tijdje als fabrieksarbeider. Van 1951 tot 1953 was hij medewerker bij het Ministerie van Metallurgie en Werktuigindustrie. Vervolgens zat hij twee jaar in militaire dienst. Daarna werd hij beroepsschrijver en vertaler.

Werken

Aanvankelijk wilde men zijn boek Sorstalanság, dat de ervaringen beschrijft van een vijftienjarige jongen in…Lees verder op Wikipedia