Vanaf 12-14 jaar
De vijfde jongen
Jacques Brooijmans
Hasselt: Clavis, 2005
377 p.
90-448-0380-8

Cas ontmoet Benazir en Rachid (van Marokkaanse afkomst) en zijn leven verandert op slag. Alle drie zoeken ze hun eigen weg in het leven, maar kun kansen en mogelijkheden worden o.a. bepaald door familie en (criminele) vrienden. Cas en Rachid worden verliefd op elkaar. Hun (ook seksuele) relatie wordt beschreven. Het boek bestaat uit drie delen, waarbij het verhaal verteld wordt vanuit het perspectief van Benazir en Cas (geen ik-verhaal!). Een boeiend, realistisch en actueel boek over cultuurverschillen en integratie, maar ook over oprechte vriendschap en liefde. Jammer dat er niet iets meer tijd in de redactie is gestoken. Zinnen als: ‘hij daalt de brug af (en loopt door)’ (p. 12); ‘Zichzelf kon ze niet samen met hem voorstellen.’(p. 29) etc. komen regelmatig voor en halen de vaart eruit. Een stevig boek dat veel jongeren zeker zal aanspreken. Voor doorzetters vanaf ca. 14 jaar.

De vijfde jongen

Cas is een Nederlandse jongen van zo’n 17 jaar. Het is geen doordeweekse gast: hij is een film-freak, niet bijzonder sociaal en hij is homoseksueel, al lijkt hij met dat laatste absoluut geen problemen te hebben. Ook zijn ouders zijn breeddenkend en tolerant (zoals alle Nederlanders …). Op een avond wordt hij na een avondje film op straat aangepakt door een groepje migrantenjongens. Omdat hij niet onmiddellijk zijn gsm wil afgeven, krijgt hij rake klappen. Tot één van de gasten, de vijfde jongen, voor hem opkomt. Cas komt er met de schrik vanaf. Korte tijd later maakt hij kennis met Benazir, een Marokkaans meisje dat bevriend is met zijn buurmeisje Bella. Benazir blijkt de zus te zijn van ‘de vijfde jongen’, Rachid. De vonk tussen de twee jongens slaat snel over en ze beginnen een relatie. Maar Rachid maakt al jaren deel uit van een groepje jongeren die geleidelijk aan op het verkeerde pad zijn geraakt en een bende crimineeltjes zijn geworden. Die laten hem niet zomaar los, ook al zou…Lees verder