Vanaf 9-11 jaar
Joan het heksenkind
Katrien Van Hecke
Tielt: Lannoo, 2005
195 p.
90-209-6278-7

Als de bewoners van een Schots kasteel vermoord worden zonder dat iemand er iets van merkt, lijkt dat op hekserij en krijgt de moeder van Joan de schuld. Maar Joan blijft geloven in haar moeders onschuld en gaat vier jaar later samen met een vriend op zoek naar de ware daders. Verhaal dat zich afspeelt in het 14e-eeuwse Schotland, waar een verbeten vrijheidsstrijd gevoerd wordt tussen Engelsen en Schotten. Het verhaal is bij vlagen spannend, maar de historische details die in het verhaal zijn verweven (met name de complexe politieke situatie) maken het verhaal trager en soms moeilijker te volgen. Bevat een aantal onwaarschijnlijkheden. Ook wordt de manier waarop de mensen met elkaar omgaan, moderner voorgesteld dan waarschijnlijk in werkelijkheid het geval was. Desondanks een aardig verhaal met een bevredigende afloop. Voor kinderen die van historische verhalen houden vanaf ca. 11 jaar.

Joan het heksenkind

In het veertiende-eeuwse Schotland wordt Alan door het lot aangeduid tot heks van het jaar. Hierdoor komt hij in contact met Joan, de dochter van een vermeende heks. Samen gaan ze op zoek naar de waarheid over de moord op kasteelheer John Durward en zijn twaalf soldaten. Joans moeder, Marie, werd als heks verdacht van de moord en in zee gegooid. Haar schuld werd bewezen geacht omdat ze zichzelf niet kon redden. Joan en Alan gaan eerst op zoek naar de geest van Marie in het vroegere kasteel van Durward. Door de nieuwe kasteelheer en zijn zoon worden ze op het spoor gezet van de heuvelgek die meer weet over wat er gebeurd is. Telkens opnieuw krijgen ze nieuwe aanwijzingen waardoor ze hun tocht verder moeten zetten en nieuwe vermoedens krijgen. Ze worden ook tegengewerkt en achtervolgd door vader Gilbert, de priester van hun dorp. Uiteindelijk slaagt hij erin hen gevangen te nemen en terug naar het dorp te brengen, waar Joan op haar beurt beschuldigd wordt van hekserij. Door het moedige …Lees verder

Over Katrien Van Hecke

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Peter Algoet

Katrien Van Hecke (Torhout, 21 juni 1960) is een Belgische auteur van kinder- en jeugdboeken. Zij is vooral bekend geraakt met haar historische jeugdromans.