Nagieb Mahfoez
Arabisch
Awlad al-Haratina
Breda: De Geus, 1999
603 p.
90-5226-671-9

Dit is de controversieelste roman uit het veelomvattende en veelzijdige oeuvre van de eerste Nobelprijswinnaar van het Afrikaanse continent, Mahfoez, een Egyptenaar die vrijwel al zijn verhalen situeert in zijn geboortestad Caïro. "Awlad al-Haratina", eigenlijk te vertalen als 'Kinderen van onze wijk', verscheen in 1959 in Beiroet. Het beschrijft het leven in een volkswijk die in opeenvolgende tijdperken de boodschappen hoort verkondigen van een aantal profeten waarin men zonder moeite Adam, Christus, Mohammed en de moderne wetenschap kan herkennen. Het gezag in de wijk wordt gevoerd door een mythische vaderfiguur, Gabalawi genaamd, die als een oudtestamentische god orde en tucht tracht te handhaven. Tevergeefs, want de mens is wat hij is en ook hier zullen uitbuiting, onderdrukking en gewelddadigheid hun tol opeisen.

Het allegorische karakter en de verwijzing naar de evolutie in de denk- en leefwereld van de Arabische samenleving, wekten een storm van protest in streng religie…Lees verder
De levensgeschiedenissen van roemrijke zonen en hun stamvader Gabalawi in een volkswijk in Caïro. Een allegorische roman, die in feite de sociale en spirituele geschiedenis van de mensheid sinds Adam beschrijft. De laatste profeet, de tovenaar Arafa, (staat model voor de wetenschap) ontneemt de mensen hun laatste hoop door Gabalawi (symbool voor de schepper) te doden. Maguib Mahfouz (Caïro, 1911) kreeg in 1988 de Nobelprijs voor literatuur. Hij schreef meer dan 30 romans, veel daarvan zijn vertaald en verfilmd. President Nasser verbood in 1959 publicatie van dit boek onder druk van islamitische groeperingen, die het als een belastering van de profeten zagen. Een prachtige en onderhoudende vertelling: alleen Mahfouz kan het leven in Caïro zo sfeervol beschrijven. De filosofische inhoud als achterliggende betekenis is helder. Prettige druk.

Over Nagieb Mahfoez

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Photo by Misr2009
Edited by .dsm.

Nagieb Mahfoez (Arabisch: نجيب محفوظ, Nağīb Maḥfūẓ) ook wel geschreven als Nadjib of Naguib Mahfouz (Caïro, 11 december 1911 – aldaar, 30 augustus 2006), was een Egyptisch schrijver.

Loopbaan

Mahfoez begon met schrijven na zijn studie filosofie. Na drie historische romans, die Egypte belichten in de tijd van de farao's, begon hij met het portretteren van zijn geboortestad. Die reeks over Caïro werd afgesloten met de driedelige familieroman De Caïro-trilogie, het zou zijn bekendste werk worden. Voor deze trilogie kreeg hij in 1957 de hoogste Egyptische literaire onderscheiding: de Staatsprijs voor literatuur.

In 1988 ontving hij als eerste Arabische auteur de Nobelprijs voor Literatuur. Op 14 oktober 1994 werd er een moordaanslag op hem gepleegd door moslimextremisten: hij werd neergestoken, vlak bij zijn woning in Caïro en overleefde deze aanslag. Hij werd in zijn nek geraakt en kreeg moei…Lees verder op Wikipedia