AVI 7
Tanja's song
Nanda Roep
Amsterdam: Elzenga, 2001
105 p.
90-6692-323-7

Elk boek uit de reeks 'Vlinders' heeft een specifiek leesniveau. De korte hoofdstukjes brengen wat snelheid. Eenvoudige zinnen, vooral met dialogen dragen hier ook aan bij. Van een aantal moeilijke woorden vraag je je af waarom die niet vermeden werden: de naam van de school "Rhijnvis-Feith" klinkt niet uitnodigend. De auteur probeert de spreektaal van de jongeren na te bootsen, zoals in "Effe snacken", "Trut" en "Sorrysorry" of je leest: "Het groepje klierjongens begint te giechelen als een stel melige klojo's". Dergelijke taal is niet nodig om iemand aan te zetten tot (verder) lezen of om aan moeilijk lezenden aan te bieden. Het thema spreekt vooral meisjes aan maar al te gedetailleerde beschrijvingen over "tongzoenen" zal niet iedereen waarderen.

Tanja komt als enige uit haar buurt op die nieuwe school terecht. Ze voelt er zich niet onmiddellijk thuis maar Louisa, een nieuwe, rijke vriendin, ontfermt zich over haar. Samen nemen ze deel aan een playbackshow op school, waardo…Lees verder
Zelfstandig te lezen deel uit een serie, geschreven door vier verschillende auteurs, met steeds een jongen of meisje uit de brugklas van het Rhijnvis Feith College als hoofdpersoon. Tanja, een meisje uit een achterstandswijk, komt als enige uit haar klas terecht bij de "kakkers" op het RFC, alle anderen gaan naar het VMBO. Haar milieu wordt afgeschilderd met roken, drinken, zoenen en vrijen, en op straat en in de cafetaria rondhangen. Tanja gaat zich steeds beter thuis voelen op school en haar klasgenoten blijken mee te vallen. Ze zingt op een feest met veel succes samen met een nieuwe vriendin het "ordinaire" lievelingslied van haar moeder. Als haar vriend haar bedriegt, maakt ze het uit. Ondanks de verwijdering blijft ze haar oude vriendin trouw. Korte hoofdstukken met veel dialoog, duidelijke druk. Stigmatiserende en clichématige beschrijving van de milieus. Geschikt voor kinderen die zich vanwege afwijkende schoolkeuze aan hun milieu willen "ontworstelen". Vanaf ca. 11 jaar. Achte…Lees verder

Over Nanda Roep

Nanda Roep (Utrecht, 9 september 1971) is een Nederlands kinderboekenschrijfster en daarnaast presentatrice.

Nanda Roep volgde een opleiding aan de School voor Journalistiek in Utrecht. In juni 1996 verscheen haar eerste kinderboek bij uitgeverij Leopold. Sindsdien schreef ze zo'n vijftig kinderboeken voor kinderen in de leeftijd van 2 tot 15 jaar.

In 2008 verscheen Roeps eerste roman voor volwassenen; de tweede volgde in 2010. Daarnaast schrijft ze liedjes, zowel voor zichzelf als voor Kinderen voor Kinderen. Voor KRO Kindertijd maakt Roep de televisieserie Mijn eigen boek, waarin kleuters zo veel mogelijk hun eigen verhaal maken.

In 2010 richtte ze haar eigen "Uitgeverij Nanda" op. Via deze uitgeverij wordt de serie Plaza Patatta uitgegeven. Daarnaast vinden ook auteurs als Stijn van der Loo en Silvester Zwaneveld onderdak bij de uitgeverij. De samenwerking met KRO Kindertijd…Lees verder op Wikipedia