Yolande Ligterink
Grotesque
2
Amsterdam: Sijthoff, 2007
509 p.
9789021800264 (paperback)

In Tokio worden twee prostituees op gruwelijke wijze vermoord. Hun dood roept vele vragen op: waarom stapten ze in de prostitutie, waarom moesten hun levens op die manier eindigen en wie was hun moordenaar? Hun levensverhaal wordt in Grotesk verteld door de oudere zus van Yuriko, een verbitterde vrouw van middelbare leeftijd. Haar relaas wordt meesterlijk afgewisseld met dagboekfragmenten van de twee vermoorde vrouwen en een brief die de moordenaar in opdracht van het gerecht schrijft om zijn motieven te achterhalen. Dit procedé zet de lezer meermaals op het verkeerde been.

Twintig jaar eerder zaten Yuriko, haar zus en Kazue op een eliteschool; de twee laatsten om hun verstand, de eerste om haar schoonheid. De rancuneuze hoofdfiguur kweekt al van in haar kinderjaren een ziekelijke haat t.o.v. haar mooiere zus. Wanneer ze alleen bij haar grootvader in Japan achterblijft, lijkt ze even gelukkiger te zijn. Haar moeder en haar zus volgen haar vader naar zijn vaderland, Zwit…Lees verder
Aan de hand van dagboeken, verslagen en eigen herinneringen schetst een 40-jarige, verbitterde Japanse vrouw wier goed opgeleide zus en vriendin in de prostitutie in Tokio zijn terechtgekomen, de gebeurtenissen die geleid hebben tot de moord op hen beiden. Geen thriller in de ware zin des woords, maar een vlijmscherpe analyse van de karakters van de drie vrouwen en hun wereldje, waarin uiterlijk, jaloezie, wreedheid en seks (of het ontbreken daarvan) centraal staan. Een briljant, in zakelijk onderkoeld proza geschreven verhaal met uitstekende belichting van de Japanse standenmaatschappij en de worsteling van de vrouwen om daaruit te ontsnappen. Zwarte omslag met rode en witte belettering en een afbeelding van een vrouwengezicht, kleine druk.

Over Natsuo Kirino

Natsuo Kirino (桐野夏生,Kirino Natsuo; 7 oktober 1951, Kanazawa, in de prefectuur Ishikawa) is een Japanse misdaadauteur.

Kirino is de dochter van een architect en groeide op in verschillende Japanse steden, tot ze uiteindelijk in Tokio terechtkwam. Ze studeerde rechten en had daarna allerlei baantjes. Na de geboorte van haar dochter begon ze te schrijven. Haar eerste boek verscheen in 1993. Sindsdien heeft ze zestien romans en drie verzamelingen korte verhalen gepubliceerd. Out (1997) is haar eerste boek dat in het Nederlands werd vertaald (Nederlandse titel: De nachtploeg, 2005). In 2007 werd het boek Grotesk (Grotesque, 2003) uit het Engels vertaald en in het Nederlands uitgebracht en in 2009 werd het boek Echte Wereld in het Nederlands vertaald. Kirino heeft in haar land verschillende literaire prijzen gewonnen. Haar romans zijn ook verfilmd.