Zwarte hoek
Patricia Cornwell
Black notice
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 1999
381 p.
90-245-3485-2

Dr. Kay Scarpetta -- verbonden aan de pathologisch-anatomische dienst in Richmond, Virginia (Verenigde Staten) -- wordt in Zwarte hoek belaagd door insiders en buitenstaanders. Haar nachtmerrie vangt aan wanneer op een Belgisch vrachtschip het half vergane lijk wordt aangetroffen van een onbekende man. Op het eerste gezicht gaat het om een onfortuinlijke verstekeling, maar de vondst van een uitzonderlijke hoeveelheid lang blond haar en een vreemde tatoeage maken dat het spoor leidt naar een gevaarlijke seriemoordenaar, bijgenaamd 'Le loup-garou' (de weerwolf'), die geen onbekende blijkt te zijn van de Franse politie. Voor Kay zit er een reisje in naar het hoofdkantoor van Interpol in Lyon, en bovendien waagt ze zich in de buurt van de Parijse thuisbasis van het monster.

De fans van Dr. Scarpetta worden weer extra verwend, want de oude getrouwen zijn allemaal van de partij. Kay wordt andermaal aan de gruwelijke moord op Benton herinnerd. Haar nichtje Lucy maakt moeili…Lees verder
Kay Scarpetta, patholoog-anatoom, en hoofdpersoonspeurder in negen eerdere boeken van Cornwell, ontmoet een geheimzinnige en bijzonder bedreigende seriemoordenaar. Het onderzoek voert haar o.a. naar Parijs en ten slotte wordt zij zelf aangevallen en maar net op tijd gered. En veel voorkomend gegeven maar Cornwell voert weer haar vertrouwde en geliefde personages op, Kay, nichtje Lucy, politieman Marino. Haar geliefde Benton doet, dood in een vorig boek, mee in het verhaal per brief. Naast de seriemoordenaar bedreigt de nieuwe commissaris, een vrouw, haar carrière door valse manipulaties en roddels. Spannend als steeds, iets minder computer gelukkig, het nieuwtje is daar natuurlijk van af. Cornwell lijkt af te sturen op beëindiging van de Scarpettaboeken, maar haar publiek wil nog wel even verder met Kay. Pocketeditie, kleine druk.

Over Patricia Cornwell

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Siren-Com

Patricia Cornwell, geboren als Patricia Carroll Daniels, (Miami, 9 juni 1956) is een Amerikaanse schrijfster van misdaadverhalen, onder andere met het fictieve personage Kay Scarpetta.

De meeste van haar verhalen bevatten veel informatie over forensische geneeskunde. Dikwijls ligt de oplossing van de misdaad in het forensisch onderzoek van het lichaam van het slachtoffer, hoewel Scarpetta meer veldwerk doet en confrontaties heeft met verdachten dan echte wetsdokters. Cornwell werkte zelf in een misdaadlab in Virginia als technisch schrijver en computeranaliste, maar niet in een medische functie.

In 2002 schreef ze een omstreden boek Portrait of a Killer waarin ze de identiteit van de seriemoordenaar Jack the Ripper meent te achterhalen.