De machtsfabriek
Robert Littell
The company
Utrecht: Bruna, 2002
951 p.
90-229-8634-9

Deze ongemeen boeiende en uiterst gevarieerd geschakeerde thriller verdient meer dan het label 'spionageroman'. In ruim 900 pagina's vertelt Robert Littell, gewezen medewerker van de 'New York Times', ons de geschiedenis van de Central Intelligence Agency (CIA) -- de geheime machtsfabriek waarover sprake in de titel die zowat over de hele wereld de Amerikaanse belangen met gefluisterd woord en sluikse daad verdedigt -- aan de hand van de levensloop van drie van haar agenten die in de loop van een halve eeuw (van 1947 tot 1995) betrokken raken bij diverse geheime operaties. Jack McAuliffe, Leo Kritzky en Elliot Winstrom worden nog tijdens hun studies aan de universiteit van Yale gerecruteerd als agenten. Na een periode van intensieve opleiding worden zij ingezet op het diplomatieke schaakbord waarop op dat ogenblik de koude oorlog wordt uitgevochten. De drie hoofdpersonages zijn weliswaar fictief, maar met de gebeurtenissen, de plaatselijke historische situatie en de bestaande politiek…Lees verder
Met de 'machtsfabriek' wordt de Amerikaanse CIA aangeduid, de Central Intelligence Agency. Deze dienst, in het verhaal ook de 'firma' genoemd, houdt zich sinds zijn oprichting in de jaren vijftig bezig met spionage en contraspionage en heeft een zeer nadrukkelijke rol gespeeld in de Amerikaanse en de politieke wereldgeschiedenis van de laatste halve eeuw. Dit wordt verteld in deze schitterende en uitvoerige roman, waarin een aantal personages wordt opgevoerd die werkten voor de CIA of voor concurrenten/bondgenoten als de Britse M16, de Israëlische Mossad of voor tegenstanders als de Russische KGB. Uiteraard komen nogal wat grote momenten aan de orde, zoals de Koude Oorlog, de Operatie Varkensbaai, de val van Gorbatsjov, de oorlog in Afghanistan, enz. Dit alles uiteraard bekeken vanuit het standpunt van drie generaties CIA-agenten. Het boek is met grote vaart geschreven, heeft een grote herkenningsfactor voor wie in wereldpolitiek geïnteresseerd is en leest als een trein. Dit bijna 100…Lees verder

Over Robert Littell

Robert Littell (Brooklyn, 8 januari 1935) is een Amerikaans schrijver.

Littell stamt uit een Russisch-Joodse familie, die na pogroms aan het eind van de 19e eeuw naar de Verenigde Staten trok. Hij behaalde in 1956 zijn bachelor aan de Alfred University in Alfred (New York) en diende vervolgens vier jaar bij de Amerikaanse marine. Hij werd journalist en was vanaf 1964 correspondent voor Newsweek in Oost-Europa.

Begin jaren zeventig trok hij met zijn gezin naar Frankrijk en begon met schrijven van boeken. Hij debuteerde in 1973 met de spionageroman The Defection of A.J. Lewinter (Het verraad van A.J. Lewinter), waarvoor hij werd onderscheiden met de Dagger Award. Sindsdien schreef hij meerdere thrillers die vooral spelen rond de CIA in de tijd van de Koude Oorlog. Zijn boek The Amateur (1981) werd verfilmd en het boek The Company (2005) werd verwerkt tot een televisieserie. Zijn boeken…Lees verder op Wikipedia