Stervensuur
Roger Jon Ellory
Candlemoth
Utrecht: Bruna, 2004
343 p.
90-229-8767-1

Stervensuur is het debuut van Roger Jon Ellroy, een Brits auteur die een thriller schreef die sterk verankerd zit in de recente sociale en politieke geschiedenis van de Verenigde Staten, en die bovendien kritiek bevat met betrekking tot de Amerikaans justitie en de toepassing van de doodstraf in het bijzonder.

We maken kennis met Daniel Ford, een blanke veroordeeld tot de doodstraf voor moord op zijn zwarte vriend Nathan Verney, die in een dodencel in het zuiden van de VS wacht op de voltrekking van zijn straf. Ford krijgt gedurende de laatste weken van zijn leven bijstand van de gevangenisaalmoezenier, aan wie hij zijn verleden en later ook de waarheid zal opbiechten met betrekking tot de omstandigheden rond de dood van zijn vriend. Het verhaal wisselt af met de gebeurtenissen en het leven op deathrow en de herinneringen die teruggaan tot zijn jeugd in de jaren '50 tot de dag van de bewuste feiten in 1970. Het gevangenisgedeelte komt nogal traag op gang en is ste…Lees verder
In 1982 zit de 36-jarige Daniel Ford in de dodencel te wachten op zijn executie. Twaalf jaar geleden zou hij uit jaloezie zijn beste vriend Nathan op beestachtige wijze hebben vermoord, en nu kijkt hij samen met de gevangenispriester terug op zijn leven. Dat speelt zich af in het arme zuiden van de Verenigde Staten, en zo krijgen we in een notendop de geschiedenis van Amerika gedurende die periode, met de rassenproblematiek, de politieke moorden (Martin Luther King en de Kennedy's), de hippiecultuur en de oorlog in Vietnam. Door alles heen loopt de vriendschap tussen Daniel en Nathan, die extra lading krijgt doordat Daniel blank is en Nathan zwart. Goed geschreven roman waarin individuele psychologie en politieke geschiedenis zeer evenwichtig hand in hand gaan; de laatste vijftig pagina's, die Daniels laatste uren vóór zijn executie behelzen, zijn bijna ondraaglijk, en het einde komt enigszins uit de lucht vallen, maar voor de rest is dit een uitstekend en goed vertaald boek (nota ben…Lees verder

Over Roger Jon Ellory

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Thesupermat

Roger Jon Ellory (Birmingham, juni 1965) is een Brits thrillerschrijver.

R.J. Ellory woont in Birmingham. Hij noemt Arthur Conan Doyle, Michael Moorcock, J.R.R. Tolkien en Stephen King als zijn grootste invloeden. Hij studeerde grafische kunsten en ontwerp, maar stopte al na een jaar.

Hij begon te schrijven in 1987 en werkte 22 romans af, die allemaal geweigerd werden door meerdere uitgevers, zowel in het Verenigd Koninkrijk als in de Verenigde Staten. Hij kreeg meermalen te horen dat het commercieel niet verantwoord was voor een Britse schrijver romans te publiceren die zich afspelen in Amerika. Ellory stopte acht jaar met schrijven, maar begon weer eind 2001, geïnspireerd door een citaat van Benjamin Disraeli dat Success is entirely dependent upon constancy of purpose ("succes is geheel afhankelijk van een vaststaand doel"). Hij schreef nog eens drie romans, waarvan de tweede 'Candlemoth' was. Deze werd …Lees verder op Wikipedia