Desperation
Stephen King 1947-
Desperation
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 2003
604 p.
90-245-4641-9

De ooit succesvolle 'literaire leeuw' Johnny Marinville trekt door de woestijn van Nevada om ideeën op te doen voor een aantal essays. Daar stoot hij, net als een paar andere reizigers, in het stadje Desperation op een reusachtige agent die duidelijk gestoord is en een bloedbad aanricht. Toch is dat slechts het begin van een nachtmerrie die verder reikt dan gewone krankzinnigheid. King is de meest productieve en gekende griezelschrijver ter wereld en in dit boek is hij duidelijk op dreef. Zoals gewoonlijk brengt hij een aantal verschillende personages, meestal doodgewone mensen, bij elkaar in een situatie die steeds verder ontspoort. Soms is hij wat langdradig, maar in dit bizarre verhaal mengt hij 'bovennatuurlijke griezel' heel kordaat en spannend met de soms bizarre psychologie van 'gewone mensen'. Bij vlagen is de roman zelfs ontroerend. Eén van de betere Kings, ook qua stijl. In de beschrijving van schrijver Marinville valt zelfs een flinke dosis zelfspot te bespeuren. Een roman …Lees verder

Over Stephen King

CC BY 2.0 - Foto van/door Pinguino Kolb

Stephen Edwin King (Portland, Maine, 21 september 1947) is een Amerikaans schrijver van onder meer horror- en sciencefictionverhalen en thrillers. Zijn boeken komen voor op lijsten van bestverkochte boeken, zowel van fictie als non-fictie.

De verhalen van King gaan vaak over onopvallende personages die worden ondergedompeld in toenemend beangstigende situaties. Hij schrijft ook meer literair werk, zoals The Body, later verfilmd als Stand by me, maar ook Rita Hayworth and Shawshank Redemption en The Green Mile, later bekend geworden als films onder de titels The Shawshank Redemption en The Green Mile. Ook The Stand werd na de uitgave van de onverkorte versie verfilmd tot een miniserie (met Gary Sinise en Molly Ringwald in de hoofdrollen).

King werd geboren op 21 september 1947 als zoon van Donald en Nellie Ruth Pillsbury-King. Toen hij nog jong was, verliet zijn va…Lees verder op Wikipedia