Aantekening
Geschenkboek ter gelegenheid van de jeugdboekenweek 2004
90-77165-05-3

De macht van verhalen

Dit jaar kreeg Sylvia Vanden Heede de opdracht het cadeauboek voor de jeugdboekenweek te schrijven. Donderkop is een geschenk dat er mag zijn.

Het gif zat in de verhalen die we zelf bedacht hadden'

DE overkoepelende vereniging ter bevordering van het Vlaamse boekwezen, Boek.be, geeft al decennialang ter gelegenheid van de jeugdboekenweek een auteur de opdracht een geschenkboek te schrijven. Iedereen die voor minstens 12,50 euro kinder- en jeugdboeken koopt, krijgt het cadeau. Niet zelden leverde dit middelmatige tot zwakke producten op, maar Donderkop van Sylvia Vanden Heede is een geschenk dat er mag zijn.

De Eerste Wereldoorlog is in Vlaamse jeugdboeken nooit zo populair geweest als de Tweede, maar toch duiken sporadisch boeken erover op. Denk aan Célines grote oorlog van Johan Ballegeer, Serafijns oorlog van Roger Schoemans en recenter Zomer in Passendale en Age 14 van Geert Spillebeen. Ook Donderkop zou je een oorlogsboek kunnen noemen, zij het een met een originele invalshoek: de auteur heeft het over de jaren vlak erna.

Het verhaal wordt voorafgegaan door een intrigerend tekstje: ,,Er z…Lees verder

Zoë woont met haar moeder en broer Jules boven het café waar haar moeder de scepter zwaait, in een Vlaams dorp nabij Ieper in de jaren twintig. Haar vader en drie broertjes zijn voor haar geboorte aan de Spaanse griep gestorven. Jules vertelt zijn zus vaak verhalen, waar ze zich graag door mee laat slepen. Beiden zijn gefascineerd door de jongen Louis, bijgenaamd Donderkop, of eigenlijk Donkerkop. Donderkop zou meegekomen zijn met de bohemers en omgewisseld met de echte baby van zijn moeder Vivie. Of is hij toch het kind van een Afrikaanse soldaat die verdwenen is? Wanneer Donderkop Zoë, Jules en zijn vriend Willy meeneemt naar een geheime plek, wordt hij getroffen door de bliksem die hem blind en doof maakt. De schrijfster weet de belevenissen van de kinderen die middels fantasie ontsnappen uit hun harde, saaie bestaan als geen ander voelbaar te maken. Ze gebruikt korte zinnen en verstaat de kunst van het weglaten, waardoor een geheimzinnige spanning ontstaat. Het verhaal is vol symb…Lees verder

Donderkop

Jules en Willy zijn leeftijd- en klasgenoten. Hun meester vertelt in de klas vaak over de oorlog. Hij is bezig er een boek over te schrijven. “Daar staat alles in. Hoe ons dorp eruitzag voordat de Duitsers kwamen. En wie er naar Frankrijk is gevlucht. Hoeveel bommen ze hebben gegooid. En waar de geheime gangen zijn.” (p. 18) Maar hij raadt de kinderen af om die geheime gangen te gaan zoeken, want dat is te gevaarlijk. De gangen zijn ingestort en vol water gelopen. “Er zitten nog kisten vol munitie onder de grond. En geloof maar niet wat de mensen durven vertellen. Er bestaat geen goudschat.” (p. 18-19) Deze uitspraken zijn uiteraard voldoende om de jongens hun nieuwsgierigheid aan te wakkeren. Jules en Willy weten zeker dat de meester liegt en dat hij en Donkerkop onder één hoedje spelen. Donkerkop heet eigenlijk Louis. Men zegt dat hij door bohemers naar het dorp is gebracht en geruild met een andere boreling. Het verhaal van de zoektocht naar de schat wordt verteld door het jongere …Lees verder

Over Sylvia Vanden Heede

Sylvia Vanden Heede (Zwevegem, 25 augustus 1961) is een Vlaams kinderboekenschrijfster.

Sylvia Vanden Heede groeide op in een groot West-Vlaams gezin. Na drie jaar moderne humaniora in Zwevegem en drie jaar sierkunsten in Brugge, studeerde ze godsdienstwetenschappen in Heverlee. Na haar studies verhuisde ze terug naar West-Vlaanderen, waar ze met haar gezin in Brugge woont.

Haar eerste boek, De spiegelplas stuurde ze in 1985 in voor de Jacob van Maerlant-debutantenprijs. Het boek eindigde als derde en werd twee jaar later gepubliceerd. Sindsdien bleef ze schrijven. Bekendheid verwierf ze vooral met haar veelbekroonde boeken over Vos en Haas, waarbij ze samenwerkt met de bekende Nederlandse illustrator Thé Tjong-Khing. Behalve voor beginnende lezers schrijft ze ook voor tieners en adolescenten. De meeste van haar boeken werden uitgegeven door Lannoo.
In de meeste boeken van Sylvia Vanden Heede sp…Lees verder op Wikipedia