Een weddenschap tussen twee hartsvriendinnen ontaardt in een strijd op leven en dood.
De vlindertheorie
Tine Bergen
Hasselt: Clavis, 2010
126 p.
9789044814255 (hardback)

Twee meisjes met bijna dezelfde naam, Linn en Lien, zitten bij elkaar in de klas, spelen een dubbelrol in een toneelstuk. Wat eerst een veroordeling tot elkaar lijkt, wordt een hechte vriendschap. Uit verveling sluiten ze een weddenschap om een jongen. Wie de opdrachten die ze elkaar geven het beste uitvoert, mag hem hebben. De uitdaging in de opdrachten gaat uiteindelijk te ver voor Linn. Lien moet leren omgaan met de schuldvraag, het gemis en het feit dat Linn nooit uit haar leven zal verdwijnen. In 126 pagina’s ontrolt zich deze adembenemende tragedie. Vanaf bladzijde één weet de lezer dat er iets ergs is gebeurd, maar het geheim wordt pas aan het eind onthuld. Het verhaal wordt verteld vanuit Lien in de ik-vorm. Ze is opgenomen in een kliniek en in flashbacks keert het verhaal terug. In het heden is er Natasja, een cliënte, Els, de therapeute, de ouders van Lien, en Jens, haar buurjongen die verliefd, begripvol blijft en die hoop biedt voor de toekomst. Een verhaal waarin elke inn…Lees verder

De Vlindertheorie

Wat een saaie zomervakantie dreigde te worden voor Lien en Linn wordt één van de spannendste van hun leven. Lien en Linn sluiten een weddingschap af om een mooie jongen te versieren waarop ze allebei een oogje hebben. Gespreid over een week zullen ze elkaar drie opdrachten geven. De meisjes wankelen op de broze koord die vriendschap kan worden als je elkaar op 'durf' uitdaagt. En vallen doen ze allebei. Linn stort te pletter van een gebouw - ze had hoogtevrees - en Lien herstelt van haar 'verscheurdheid' in een instelling. Via flashbacks van Lien krijg je als lezer inzicht in haar vriendschap Linn en de tragische afloop. Op een dag stond Linn voor haar neus in de klas, een naamgenote met dezelfde passies: toneel en mooie jongens. Ze deden alles samen tot het noodlot zich voltrok. Lien overdenkt haar leven en hoe haar bestaan alleen nog maar een hel is voor haar; na de dood van Linn verblijft Lien in een instelling. Ze zoekt weinig contact met haar omgeving. Bij de psychologe is ze …Lees verder